این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
علوم و فناوری کامپوزیت
، جلد ۹، شماره ۲، صفحات ۱۹۴۱-۱۹۵۱
عنوان فارسی
بهینهسازی هندسی بدنه فشار شناور زیر سطحی با در نظر گرفتن تاثیر متقابل یک طرفه سازه-سیال
چکیده فارسی مقاله
در مقاله ی حاضر، نمایه مقطع طولی و عرضی یک زیردریایی، که در عمق مشخصی قرار دارد، بر مبنای فشار هیدرودینامیک که بر بدنه زیردریایی توسط جریان سیال وارد میشود، از دیدگاه سازه ای و با در نظر گرفتن مقاومت کمانشی بدنه تحت فشار خارجی بهینه سازی شده است. محاسبه فشار هیدرودینامیکی با استفاده از تحلیل دینامیک سیالات محاسباتی و بهینهسازی هندسه بدنه با استفاده از نرمافزار ANSYS Workbench انجام شده است. بدنه فشار زیردریایی تقریبا بیشترین فشار را تحمل میکند و از اینرو از جنس کامپوزیت پایه پلیمری در نظر گرفته شده است. با توجه به اینکه هندسهی مورد مطالعه و نوع بارگذاری (بار هیدرودینامیکی) در این مقاله پیچیده است و همچنین روابط تحلیلی برای بررسی تنش در این پژوهش موجود نیست، کمانش با استفاده از محاسبات نرمافزاری، بدست آمده و با انجام تحلیل تنش زیردریایی با هندسه اولیه مورد نظر، نیروها و تنشهای وارده به بدنه، محاسبه شده و از نظر هیدرودینامیکی و سازهای نیز مورد مطالعه قرار گرفتهاست. با فرض 12 متغیر هندسی و کمینه کردن وزن و نیروی پسا به عنوان توابع هدف، توسط روش های بهینهسازی، نمایه طولی و عرضی بهینه و این روند تا رسیدن به مقادیر مطلوب تکرار میشود. نتایج بدست آمده در این مقاله حاکی از آن است که بکارگیری اشکال غیر دایروی همچون شبه بیضی در طراحی و ساخت زیردریایی میتواند جایگزین مقاطع دایروی شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بهینهسازی،زیردریایی،کامپوزیت،هیدرودینامیک،متغیر هندسی،
عنوان انگلیسی
Geometrical optimization of submarine pressure hull considering one-way fluid-solid interaction
چکیده انگلیسی مقاله
In this paper, the profile of the longitudinal and transverse sections of a submarine, which is located at a certain depth, based on the hydrodynamic pressure imposed on the submarine body by the fluid flow, from a structural point of view and considering the buckling resistance of the body under external pressure optimized. The calculation of hydrodynamic pressure has done using computational fluid dynamics analysis and body geometry optimization using ANSYS Workbench software. The pressure body of the submarine withstands almost the most pressure and hence it is considered to be made of polymer based composite material. Considering that the studied geometry and the type of loading (hydrodynamic load) in this article are complex, and analytical relationships for stress analysis are not available in this research, buckling is obtained using software calculations and by performing submarine stress analysis with the desired initial geometry, forces and stresses applied to the body have been calculated and hydrodynamically and structurally studied. Assuming 12 geometrical variables and minimizing weight and drag force as objective functions, by optimization methods, optimal longitudinal and transverse profile and this process is repeated until the desired values are reached. The results obtained in this article indicate that the use of non-circular shapes such as pseudo-ellipses in the design and construction of submarines can replace circular sections
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
بهینهسازی,زیردریایی,کامپوزیت,هیدرودینامیک,متغیر هندسی
نویسندگان مقاله
محسن علی گلی |
دانشگاه تهران
علی اصغر عطایی |
عضو هیئت علمی/ دانشگاه تهران
محتبی حقیقی یزدی |
دانشیار، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تهران، تهران
علیرضا ریاسی |
عضو هیات علمی، دانشکده مهندسی مکانیک، دانشگاه تهران
نشانی اینترنتی
https://jstc.iust.ac.ir/article_701053_88cdbb04a9d284de40b0a320934480d3.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات