این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 20 آذر 1404
مجله حقوقی بین المللی
، جلد ۴۰، شماره ۶۹ ( بهار)، صفحات ۰-۰
عنوان فارسی
روششناسی به مثابه اعمال آموزههای مکتبمحور بر موقعیتهای عینی در حقوق بینالملل
چکیده فارسی مقاله
پژوهش در حقوق بینالملل، ممزوج با الگوهای فکری نهادینهشده و گاه نااندیشیده است که در ذهن پژوهشگر، بدیهی جلوه میکند. روششناسی، ابزاری برای انتخاب آگاهانه الگوی تفکر علمی و عرضه استدلال معتبر بر اساس آن چارچوب است. ازجمله دلالتهای مفهومی تقریباً ناشناخته روششناسی در ادبیات دانشگاهی کشور، کاربرد این مفهوم به مثابه «اعمال آموزههای مکتبمحور بر موقعیتهای عینی» است. در این مقاله، متعاقب تبیین دریافتهای کلاسیک از مفهوم روششناسی، به تبیین محتوا و امتیازات کاربرد روششناسی به مثابه اعمال آموزههای مکتبی پرداخته میشود تا از این رهگذر، زمینهای برای ترغیب دانشپژوهان ایرانی به اتخاذ رویکردهای روششناسانه مکتبمحور در پژوهشهای حقوقی فراهم شود. افزون بر مورد فوق، با ارائه نمونه آماری در خصوص جایگاه روششناسی تحقیق در رسالههای دکتری دانشگاههای دولتی تهران، یافتههایی ارائه میشود که بر اساس آن میتوان اظهار داشت در عالیترین پژوهشهای دانشگاهی کشور نیز مقوله روششناسی از مرتبت شایستهای برخوردار نیست.
کلیدواژههای فارسی مقاله
روش شناسی،مکاتب فکری،استدلال حقوقی،سیستم بین المللی،قاعده حقوقی،
عنوان انگلیسی
Methodology as Application of Thoughts School to Concrete Situations in International Law
چکیده انگلیسی مقاله
Research in international law is mixed with stereotypes and dogmatic beliefs that seem obvious to the researcher. Methodology is a tool for consciously choosing a scientific framework of thinking and presenting authentic reasoning within the framework. Methodology as application of thought school to concrete situations is one of the conceptual implications of methodology that is almost unknown in Iranian academic literature. In this article, following the explanation of the classical perceptions of methodology, the content and advantages of methodology as the application of school are explained. It is hoped that this article provides a basis for encouraging Iranian scholars to adopt thought school methodological approaches in their legal researches. Furthermore, based on a statistical study regarding the dissertations of Ph.D. students of Tehran public universities, it will be argued that even in the best legal researches in Iran, no proper attention has been paid to the methodological issues.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
روش شناسی,مکاتب فکری,استدلال حقوقی,سیستم بین المللی,قاعده حقوقی
نویسندگان مقاله
سید جمال سیفی |
دانشیار دانشکدة حقوق دانشگاه شهید بهشتی، قاضی دیوان داوری دعاوی ایران ـ ایالات متحده
هادی دادمهر |
دکتری حقوق بین الملل دانشگاه شهید بهشتی
نشانی اینترنتی
https://www.cilamag.ir/article_701461_7ad37a7443226c2a57a11507f4e2fa25.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات