این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
مدیریت بحران
، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۱۲۷-۱۳۹
عنوان فارسی
تحلیل پدیدارشناسانه عوامل مؤثر بر بازآفرینی کسبوکارهای پس از بحران مطالعه موردی کسبوکارهای کوچک مناطق زلزلهزدۀ استان کرمانشاه
چکیده فارسی مقاله
پس از سوانح طبیعی یکی از مهمترین وجوه بازسازی، بازآفرینی کسبوکارهای کوچک آسیبدیده و تداوم روند فعالیت آنهاست. با این حال هنگام وقوع سوانح طبیعی معمولاً توجه برنامهریزان و متولیان امر بازسازی به منظر کالبدی متمرکز بوده و مقوله بازآفرینی کسبوکارهای کوچک مورد غفلت قرار میگیرد. در نتیجه چگونگی بازآفرینی کسبوکارهای کوچک چالشی بزرگ در مناطق سانحهدیده است و انتخاب رویکرد درست و مناسب مبتنی بر شرایط اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه متأثر بسیار حائز اهمیت است. بر این اساس، پژوهش کیفی حاضر با هدف واکاوی و تحلیل عوامل مؤثر بر بازآفرینی کسبوکارهای کوچک پس از زلزله سال 1396 کرمانشاه بااستفاده از روش پدیدارشناسی و رهیافت کلایزی انجام شده است. به این منظور، به کمک روشهای نمونهگیری هدفمند و ملاکی تجارب زیسته 36 نفر از مالکان کسبوکارهای مختلف آسیبدیده شهری و روستایی بااستفاده از مصاحبه عمیق نیمهساختارمند بررسی شد. بهمنظور رعایت ویژگیهای کیفی پژوهش از سه ملاک قابل قبول بودن، تأییدپذیری و قابلیت اطمینان استفاده شد. نتایج تحلیل محتوای استقرایی دادههای بهدستآمده از مصاحبهها به شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر بازآفرینی کسبوکارهای کوچک شامل 157 مفهوم و 8 دسته از عوامل مؤثر بر بازآفرینی کسبوکارهای کوچک شامل عوامل مدیریتی و اقتصادی، نظارتی و اجرایی، فردی و سازمانی، فرهنگی و اجتماعی، زیرساختی و فرآیندی، حقوقی و قانونی، اطلاعرسان و آگاهیبخش و عوامل خارجی و غیربومی منتج شدند. یافتههای پژوهش نشان میدهد که توجه به عوامل مؤثر بر بازآفرینی کسبوکارهای کوچک آسیبدیده روند بازآفرینی آنها را تسهیل و تسریع کرده و زمینه را برای استمرار معاش و کسب درآمد برای بازماندگان از سانحه فراهم میکند
.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مدیریت بحران،پدیدارشناسی،بازآفرینی کسبوکار کوچک،مدیریت استمرار کسبوکار،
عنوان انگلیسی
Phenomenological Analysis of Factors Influencing Post-Crisis Businesses Recovery Case Study of earthquake affected small businesses of Kermanshah Province
چکیده انگلیسی مقاله
After natural disasters, one of the most important aspects of recovery is to rebuild the affected small businesses and
that is the continuation of their activity. However, when natural disasters occur, the focus of the planners and executives
on recovery is usually physically focused and the neglect of small business recovery is neglected. As a result,
recovery of small businesses is a major challenge in disastered areas, and choosing the right approach based on the
economic, social and cultural conditions of the affected community is crucial. Accordingly, the purpose of this study
was to analyze the factors affecting the recovery of small businesses after the Kermanshah earthquake in 2017, using
the phenomenological approach and the Colaizzi approach. To this end, the lived experiences of 36 affected urban and
rural business owners were analyzed using in-depth semi-structured interviews using purposeful and criterion sampling
methods. In order to comply with the qualitative characteristics of the research, three criteria of acceptability,
validity and Dependability were used. The results of the inductive content analysis of the data obtained from the interviews
identified and prioritize the factors affecting small business recovery, including 157 concepts and h categories
of factors affecting small business recovery including managerial and economic factors, Supervisory and executive,
individual and organizational, cultural and social, infrastructure and process, legal and legitimate, informants, and
external and non-native factors resulted. Research findings show that attention to factors affecting the recovery of affected
small businesses facilitates and accelerates their recovery process and provides the basis for survivors to survive
and earn money from trauma survivors
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
مدیریت بحران,پدیدارشناسی,بازآفرینی کسبوکار کوچک,مدیریت استمرار کسبوکار
نویسندگان مقاله
ایوب پژوهان |
استادیار گروه مدیریت دولتی- دانشگاه پیام نور
بیژن رضایی |
استاد یار گروه مدیریت و کارآفرینی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
نادر نادری |
استاد یار گروه مدیریت و کارآفرینی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه رازی، کرمانشاه، ایران
علی عسگری |
دانشیار، گروه مدیریت بحران، دانشگاه یورک، کانادا
نشانی اینترنتی
https://www.joem.ir/article_243272_cda9f4c698ed0cac75af604d3ec820af.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات