این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 30 آذر 1404
مدیریت بحران
، جلد ۹، شماره ۱، صفحات ۲۹-۴۱
عنوان فارسی
مدل مکا نیابی و مسیریابی در زنجیره ی امداد بشردوستانه با در نظر گرفتن قابلیت اطمینان مسیرهای ارتباطی
چکیده فارسی مقاله
بحران ها از واقعیت های اجتناب ناپذیر زندگی بشر هستند. پیشرفت علوم و فناوری اگر چه می تواند به کاهش خسارات و تلفات تا حد زیادی کمک کند، با این وجود نمی تواند به طور کامل از وقوع آن جلوگیری کند یا خسارات مالی و جانی را به صفر برساند. مدیریت بحران یکی از مهم ترین مباحث علمی-کاربردی است که امروزه تمامی کشورها بدان متمایل گشته اند. در این مطالعه فاز پاسخ گویی که با وقوع بحران شروع می شود و مهم ترین فاز مدیریت بحران محسوب می شود، مورد مطالعه قرار می گیرد. عملیات کلیدی مانند عملیات امداد و نجات، تخلیه ی مجروحان و حادثه دیدگان و توزیع اقلام امدادی در این فاز انجام می شود. در این مقاله مکان یابی و مسیریابی مراکز توزیع کالا با در نظر گرفتن قابلیت اطمینان مسیرهای امدادی انجام شده و نیز تخصیص مراکز توزیع به مراکز اسکان موقت انجام می شود. مسئله به صورت یک برنامه ریزی چند هدفه مدل سازی شده است و اهداف زیر را دنبال می کند: 1. کمینه سازی بیشینه میزان کمبود در هر نقطه ی آسیب دیده؛ 2. کمینه سازی بیشینه زمان خدمت رسانی توسط وسایل نقلیه ی در دسترس. مدل دو هدفه ی پیشنهادی با روش محدودیت
اپسیلون تعمیم یافته برای مطالعه ی موردی در استان سیچوآن کشور چین حل شده است. نتایج نشان دهنده ی کارایی و کاربردپذیری مدل پیشنهادی برای تصمیم گیری در مورد مکان توزیع کالا است و تخصیص مراکز اسکان موقت و نیز تخصیص بخش های مختلف شبکه ی لجستیک امداد تحت شرایط بحران را نشان می دهد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
لجستیک امداد بشردوستانه،مکا نیابی،مسیریابی،بهینه سازی چندهدفه،قابلیت اطمینان،
عنوان انگلیسی
Location-Routing Problem in Humanitarian Relief Chain Considering the Reliability of Road Network
چکیده انگلیسی مقاله
Crisis is an inevitable fact of the human’s life. Fortunately, science and technology development has highly
contributed to the reduction of losses and casualties, but it has not reduced the happenings or damages to zero.
Crisis management is mentioned as one of the most important scientific-practical issues nowadays that every
country stray toward it. This paper targeted the response phase of crisis management that is considered as the most
important crisis management phase. The basic operations such as relief and rescue, evacuation of the injured and
victims, and relief commodities distribution are carried out in this phase. In this study, the locating of temporary
depots and routing of vehicles were taken into account by considering the reliability of the roads and allocating
the distribution centers. The model is multi-objective and aimed at achieving the following goals: 1) Minimizing
the maximum shortage of the disaster points. 2) Minimizing the maximum time of the vehicles by considering the
velocity and normal speed of vehicles. The proposed method augmented Epsilon Constraint generalized model
for Case study in Sichuan, China. The results showed the effectiveness and applicability of the proposed model
was reliable for product distribution centers and making decisions about allocation and assignment of temporary
accommodation centers in different parts of logistics network in conditions of crisis .
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
لجستیک امداد بشردوستانه,مکا نیابی,مسیریابی,بهینه سازی چندهدفه,قابلیت اطمینان
نویسندگان مقاله
امیرحسین آصفی |
دانشجو
علی بزرگی امیری |
دانشیار دانشکده مهندسی صنایع، پردیس دانشکده های فنی، دانشگاه تهران
وحیدرضا قضاوتی |
استادیار دانشکده مهندسی صنایع دانشگاه ازاد اسلامی واحد تهران جنوب
نشانی اینترنتی
https://www.joem.ir/article_45861_7bfbbe6349e2f61aeb1e3c9502d11233.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات