این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز، جلد ۲۹، شماره ۱۲۱، صفحات ۷۹-۱۰۶

عنوان فارسی کریدور ریلی تراسیکا و تجارت ایران و آسیای میانه
چکیده فارسی مقاله کریدور تراسیکا یکی از مهم‌ترین کریدورهای اتصال شرق آسیا به اروپا به شمار می‌رود. این مقاله به‌دنبال بررسی اثر موقعیت ژئواکونومیک ایران در استفاده از کریدور ریلی تراسیکا برای همگرایی ایران با چهار کشور آسیای میانه است. در این مطالعه همگرایی ایران با این چهار کشور آسیای میانه قزاقستان، قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان برای سا‌ل‌های 2015 تا 2020 بررسی شده است. نتایج شاخص گروبل و لوید تجارت ایران با کشور قزاقستان (565/0) نشان داد که ایران بیشترین تجارت درون صنعتی را با قزاقستان دارد. بعدازآن کشور ازبکستان قرار داشت که شاخص تجارت صنعتی آن با ایران (343/0) به دست آمده است. نتایج شاخص گروبل و لوید برای دو کشور قرقیزستان و تاجیکستان (067/0 و 062/0) نشانگر آن است که این دو کشور مذکور کمترین تجارت درون صنعتی را با ایران داشته‌اند. یافته‌های فوق به‌خوبی نشان می‌دهد که اقتصاد ایران می‌تواند استفاده مطلوبی از مسیر ریلی کریدور تراسیکا جهت انتقال کالا و همگرایی اقتصادی با کشورهای آسیای میانه داشته باشد. برای تشویق تجار جهت استفاده بیشتر از کریدور ریلی تراسیکا جهت دستیابی اقتصاد ایران به بازارهای آسیای میانه پیشنهاد می‌شود موافقت‌نامه‌های دوجانبه با کشورهای قزاقستان، تاجیکستان، قرقیزستان و ازبکستان جهت کاهش تعرفه دوسویه برای تجار دو طرف منعقد شده و کمیسیون مشترکی بر اجرای این تعهدات نظارت داشته باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ژئواکونومیک،کریدور ریلی،تراسیکا،همگرایی تجاری،آسیای میانه،

عنوان انگلیسی Trasica Rail Corridor and Commercial Relations of Iran and Central Asia
چکیده انگلیسی مقاله Trasica Corridor is one of the most important corridors connecting East Asia to Europe. This article seeks to investigate the effect of Iran's geo-economic position on the use of the Thracian rail corridor for the convergence of Iran with four Central Asian countries. In this study, the convergence of Iran with these four Central Asian countries Kazakhstan, Kyrgyzstan, Uzbekistan and Tajikistan for the years 2015 to 2020 has been investigated. The results of Grobel and Lloyd index of Iran's trade with Kazakhstan (0.565) showed that Iran has the most intra-industry trade with Kazakhstan. After that was the country of Uzbekistan, whose index of industrial trade with Iran was obtained (0.343). The results of Grobel and Lloyd's index for the two countries of Kyrgyzstan and Tajikistan (0.067 and 0.062) indicate that these two mentioned countries had the least intra-industry trade with Iran. The above findings clearly show that Iran's economy can make good use of the Trasica Corridor rail route for the transfer of goods and economic integration with Central Asian countries. In order to encourage businessmen to make more use of the Trasica rail corridor in order for Iran's economy to reach the markets of Central Asia, it is suggested that bilateral agreements be concluded with Kazakhstan, Tajikistan, Kyrgyzstan and Uzbekistan to reduce bilateral tariffs for businessmen of both sides, and a joint commission on Monitor the implementation of these obligations.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ژئواکونومیک,کریدور ریلی,تراسیکا,همگرایی تجاری,آسیای میانه

نویسندگان مقاله مسلم انصاری نسب |
استادیار گروه اقتصاد دانشگاه ولی عصر (عج) رفسنجان


نشانی اینترنتی http://ca.ipisjournals.ir/article_706615_b5c0c3bd5bf4bdf3ae7a5b599b3751af.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات