این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز، جلد ۲۷، شماره ۱۱۵، صفحات ۶۹-۹۷

عنوان فارسی تأثیر کمربند_جاده چین بر سیاستگذاری عمومی ایران با تکیه بر حمل و نقل
چکیده فارسی مقاله  ابتکار کمربند- راه چین در فرایند سیاست‌گذاری عمومی کشورهای هدف تأثیر داشته است. لذا پژوهش پیش رو درصدد برررسی آن است که طرح کمربند- راه چگونه بر سیاست‌گذاری عمومی ایران تأثیر گذاشته است؟ چه عواملی باعث تغییر راهبرد ایران در کمربند- راه  بوده‌اند؟ یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند راهبرد جدید در قبال طرح که می‌توان آن را چرخش سیاست ایران به شرق تعبیر کرد، مؤید این تأثیرگذاری است. این تأثیر در سطح کلان در همکاری‌ راهبردی 25سالۀ ایران و چین و در سطح اجرایی در بخش حمل‌ونقل مشهود است. چرایی و چگونگی تأثیرگذاری کمربند- راه بر روند سیاست‌گذاری عمومی ایران در دولت‌های یازدهم و دوازدهم، در چهارچوب «نظریۀ ائتلاف مدافع» تبیین شده است. این رهیافت، تغییر خط‌‌مشی را ناشی از دو عامل «تلاطم‌های بیرونی و شوک وارده بر سیستم خط‌‌مشی» و «یادگیری خط‌مشی‌محور سیاست‌گذاران در فرایند تصمیم‌گیری» می‌داند. پژوهش از نوع توصیفی- تحلیلی است و با روش تبیینی بر پایۀ مطالعات کتابخانه‌ای و اینترنتی درصدد اثبات فرضیه برآمده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله طرح کمربند- راه،سیاست‌گذاری عمومی،حمل‌ونقل،ایران،چین،

عنوان انگلیسی China’s Belt & Road Initiative and Iran’s Policy Options in Transportation
چکیده انگلیسی مقاله The China’s Belt & Road initiative, impacted the process of policy planning of the target countries. The pivotal question of this paper is how has the Belt & Road Initiative impacted Iran’s policy planning? What factors have changed Iran’s strategy towards the Belt & Road Initiative? The findings of the paper show that Iran’s pivot to East is a sign of the country’s strategy toward this initiative. This impact is evident in Iran-China Comprehensive Strategic Partnership Programme on the macro level and in transportation sector in practical level. How and why Belt & Road Initiative affected Iran’s policy-making in the 11th and 12th administrations within the framework of “Theory of Alliance of Interests” is analyzed in the paper. This approach describes the change of policy arising from two factors of “ external fluctuations and shocks on the policy system” , and “ learning practice of policy-makers in the process of decision-making”.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله طرح کمربند- راه,سیاست‌گذاری عمومی,حمل‌ونقل,ایران,چین

نویسندگان مقاله علی شعبانی |
دانشجوی دکتری تخصصی علوم سیاسی گرایش سیاست‌گذاری، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران، ایران

سید محمد کاظم سجادپور |
استاد دانشکده روابط بین الملل وزارت امور خارجه، تهران، ایران

حسن خداوردی |
استادیار گروه روابط بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب، تهران- ایران

کرم اله دانش فرد |
دانشیار گروه مدیریت دولتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات، تهران- ایران


نشانی اینترنتی http://ca.ipisjournals.ir/article_252450_36bd0c672ec8f081c10163febf6e3e6c.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات