این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات آسیای مرکزی و قفقاز، جلد ۲۶، شماره ۱۱۲، صفحات ۶۳-۹۱

عنوان فارسی دیپلماسی علمی آمریکا در قزاقستان
چکیده فارسی مقاله        در فضای جهانی شده که بازیگران به ویژه قدرت­های نوظهور در صدد ارتقا موقعیت خود در ساختار بین­المللی هستند، بهره‌گیری از قدرت نرم به‌ویژه در چهره دیپلماسی علمی از اهمیت فزاینده­ای برخوردار شده است. در این شرایط، آمریکا به عنوان قدرتی بزرگ که در عین حال در حوزه تولید و انتشار علم و فناوری پیشرفته نیز دست بالا دارد از دیپلماسی یاد شده در راستا دستیابی به اهداف و منافع ملی بهره برداری می­نماید. جهت‌گیری مزبور در ارتباط با حوزه آسیای مرکزی و قفقاز و به خصوص کشور قزاقستان با ویژگی­های خاصی همراه شده؛ به گونه­ای که ایالات متحده درصدد است در یک چشم­انداز جدید استراتژیک با بهره­مندی از دیپلماسی علمی خاصه بر مبنای «ساحت علم برای دیپلماسی»، همکاری سازنده، هدفمند و چارچوب­مندی را با کشور مزبور اعمال نماید. این نوع همکاری دیپلماتیک بر محور نقش اندیشمندان و دانشگاهیان و چگونگی ارتباط یابی آنان با توده­های مردمی، مراکز دانشگاهی و صنعتی شکل گرفته و توسعه می­یابد. در این راستا این پرسش مطرح می­شود که در چارچوب سیاست خارجی آمریکا در قبال قزاقستان در دوره زمانی پس از 11­سپتامبر2001، دیپلماسی علمی چگونه نقش آفرین بوده است؟ در پاسخ با استفاده از راهبرد قیاسی، روش توضیحی تبیینی و گردآوری اطلاعات و داده­های علمی به صورت مجازی و کتابخانه­ای این فرض مورد مداقه قرار می­گیرد که در چارچوب سیاست خارجی آمریکا در مورد قزاقستان در دوره پس از حوادث 11 سپتامبر 2001، دیپلماسی علمی در قالب«علم برای دیپلماسی» و با تأکید بر مقوله­های«همکنشی توسعه محور» و «همکنشی امنیت محور» به پیشبرد سیاست خارجی این دولت کمک کرده است. یافته­های مقاله نمایانگر آن است که امریکا با اتکا بر دیپلماسی علمی در قزاقستان از فرصت­های نرم افزاری لازم برای توسعه روابط همه جانبه با این کشور به ویژه در حوزه­های سیاسی و امنیتی بهره برده و آن را در چارچوب متحدی راهبردی در منطقه در جهت تأثیربخشی بر معادلات فراملی تعریف نموده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله دیپلماسی علمی،ساحت علم برای دیپلماسی،همکنشی امنیت محور،همکنشی توسعه محور و فرستادگان علمی،

عنوان انگلیسی Scientific Diplomacy Application In the Framework of US Foreign Policy in Kazakhstan
چکیده انگلیسی مقاله In a globalized world where actors especially emerging powers, are seeking to advance their position in the international structure, the use of soft power, has become increasingly important, especially in the face of scientific diplomacy.Under these circumstances, the United States, as a great power that also excels in the production and dissemination of advanced science and technology, uses this diplomacy to achieve its national goals and interests. This orientation is associated with certain features in relation to Central Asia and the Caucasus, and in particular to Kazakhstan; As the United States seeks to build constructive, purposeful, and framed cooperation with science diplomacy in a new strategic perspective, especially in the context of "Science for Diplomacy." This type of diplomatic cooperation is formed and developed based on the role of thinkers and academics and their relationship with the masses, academic and industrial centers. In this regard, the question is how scientific diplomacy has played a role in the US foreign policy towards Kazakhstan in the post-September period. In response, using the deductive research method through explaining and collecting information and scientific data, the authors examined the following assumption: In the framework of US foreign policy towards Kazakhstan after 9/11, scientific diplomacy in the form of "science for diplomacy" and by emphasizing the categories of "development-oriented cooperation" and "security-oriented cooperation" has helped to advance the foreign policy of this government. The findings of the article show that relying on scientific diplomacy in Kazakhstan, the United States has taken advantage of software opportunities to develop comprehensive relations with the country, especially in the political and security spheres, and defined Kazakhstan as a strategic allied player in the region to influence transnational equations.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله دیپلماسی علمی,ساحت علم برای دیپلماسی,همکنشی امنیت محور,همکنشی توسعه محور و فرستادگان علمی

نویسندگان مقاله سید اصغر کیوان‌حسینی |
دانشیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه علامه طباطبائی(ره)، تهران، ایران.

زهرا بهرامی |
دانش آموخته دکتری روابط بین‌الملل دانشگاه علامه طباطبائی(ره)، تهران، ایران.


نشانی اینترنتی http://ca.ipisjournals.ir/article_244164_fff032544168c97cdb8b7b7aae114912.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات