این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی
، جلد ۱۳، شماره ۴۱، صفحات ۶۷-۸۷
عنوان فارسی
چالشها و سطح دشواری محتوای دروس تخصصی برنامه درسی رشته زیستشناسی دوره کارشناسی در دانشگاه تعلیم و تربیت کابل
چکیده فارسی مقاله
هدف:
شناسایی مفاهیم چالشبرانگیز و تعیین سطح دشواری آن در محتوای دروس تخصصی برنامه درسی رشته زیستشناسی دانشگاه تعلیم و تربیت کابل است.
روش پژوهش:
این پژوهش ازلحاظ هدف کاربردی و ازلحاظ گردآوری دادهها به روش توصیفی- پیمایشی انجام شد. جامعه آماری این پژوهش شامل 10 نفر اساتید و 136 نفر دانشجو (72 دختر و 64 پسر) بودند که در بهار سال 1401 شرکت کردند. جهت گردآوری دادهها از پرسشنامه ساختاریافته استفاده شد. پس از جمعآوری دادهها، تجزیهوتحلیل آن در 2 سطح آمار توصیفی شامل جداول و فراوانی مفاهیم و آمار استنباطی جهت نرمال بودن از آزمون کولموگوروف- اسمیرنوف و از آزمون سطح معنیداری یک دنباله راست استفادهشده است.
یافتهها:
محتوای دروس تخصصی رشته زیستشناسی در تحلیل توصیفی از دیدگاه دانشجویان با دریافت 03/53 درصد پاسخهای دشوار و 97/46 درصد پاسخهای قابلفهم و ازنظر اساتید 10 مفهوم دشوار شناساییشده است.
نتیجهگیری:
یافتهها با استفاده از آزمون سطح معنیداری یک دنباله راست، حاکی آن است که به تعداد 18 مفهوم بافاصله اطمینان 95 درصد اختلاف معنیداری با عدد 3 دارای سطح دشواری بیشتر، 21 مفهوم دارای سطح دشواری در حد متوسط و مفاهیم دیگر در حد قابلدرک و فهم بودن دانشجویان قرارگرفته است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
برنامه درسی زیستشناسی،دانشگاه تعلیم و تربیت کابل،چالشها،سطح دشواری مفاهیم محتوای دروس تخصصی،
عنوان انگلیسی
The Challenges and the Level of Difficulty Content of Specialized Courses in the Undergraduate Biology Curriculum at Kabul Education University
چکیده انگلیسی مقاله
Objective:
To identify challenging concepts and determine their difficulty level in the content of specialized courses in the biology curriculum of Kabul Education University.
Methods:
This research was conducted in terms of practical purpose, in terms of information with a quantitative approach and in terms of data collection, descriptive-survey method. The statistical population of this research included 10 professors and 136 students (72 girls and 64 boys), which was conducted in the spring of 1401. A structured researcher questionnaire was used to collect data. After collecting the data, it was analyzed in 2 levels of descriptive statistics including tables and frequency of concepts and inferential statistics for normality using the Kolmogorov-Smirnov test and in the non-parametric method using the two-tailed significance level test.
Results:
In the descriptive analysis, the content of specialized biology courses was recognized by receiving 53.03 percent of challenging answers compared to 46.97 percent of comprehensible answers. Among the hundred concepts, 10 concepts have been recognized as challenging by the professors.
Conclusion:
The findings using the test of the significance level of a sequence indicate that 18 concepts with a 95% confidence interval have a significant difference with the number 3 (higher difficulty level), 21 concepts (moderate difficulty) and other concepts within the comprehensible level.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
برنامه درسی زیستشناسی,دانشگاه تعلیم و تربیت کابل,چالشها,سطح دشواری مفاهیم محتوای دروس تخصصی
نویسندگان مقاله
وحیدالله عبدالرحیم زی |
دانشجوی دکتری رشته برنامهریزی درسی، گروه آموزش عالی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی. تهران، ایران
محبوبه عارفی |
دانشیار گروه آموزش عالی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی. تهران، ایران
کورش فتحی واجارگاه |
استاد گروه آموزش عالی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی. تهران ایران
اسماعیل جعفری |
استادیار گروه آموزش عالی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی. تهران ایران
نشانی اینترنتی
https://jresearch.sanjesh.org/article_705115_1880d249be271bc8bb3cf0c5b130e0f3.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات