این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی
، جلد ۱۳، شماره ۴۱، صفحات ۱۱۰-۱۲۵
عنوان فارسی
تقلب در امتحانات نظام آموزشی از منظر فقه اسلامی
چکیده فارسی مقاله
هدف:
پژوهش حاضر با هدف تبیین حکم فقهی تقلب در امتحانات نظام آموزشی انجام شده است.
روش پژوهش:
این پژدهش از نوع بنیادی بوده و در سال 1401 انجام شده است. در این پژوهش که به روش توصیفی تحلیلی است یافتهها با بررسی منابع چهارگانه فقه یعنی قرآن، سنت، عقل و اجماع فقها به دست آمده است.
یافتهها:
یافتههای تحقیق در قرآن کریم و روایات نشان میدهند عناوینی مانند غشّ، خیانت و ظلم حرمت قطعی دارند. در مورد عقل نیز یافتهها حرمت عناوین مذکور را نشان میدهند زیرا از طرفی عقل آنها را تایید میکند و از طرف دیگر حکم عقل، حکم شرع نیز هست. اجماع اصطلاحی نیز در اینجا مطرح نیست.
نتیجهگیری:
تحلیل دادهها که نشان دهنده حرمت قطعی غش، خیانت و ظلم است ما را به این نتیجه میرساند که تقلب در امتحانات نیز که از مصادیق بارز این عناوین است حرمت قطعی دارد..
واژههای کلیدی:
امتحان، تقلب، فقه اسلامی، نظام آموزشی.
کلیدواژههای فارسی مقاله
امتحان،تقلب،فقه اسلامی،نظام آموزشی،
عنوان انگلیسی
Fraud in exams from the perspective of Islamic jurisprudence
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: The present study was conducted with the aim of explaining the jurisprudential ruling of cheating in the exams of the educational system.
Methods: This pudding is of the basic type and was done in 2022. In this research, which is a descriptive-analytical method, the findings have been obtained by examining the four sources of jurisprudence, namely the Qur'an, Sunnat, reason and the consensus of jurists.
Results: Research findings in the Holy Quran and hadiths show that titles such as fainting, betrayal and cruelty are definitely sanctited. In the case of intellect, the findings show the sanctity of the mentioned titles, because on the one hand, intellect confirms them, and on the other hand, the ruling of reason is also the ruling of Sharia. Terminological consensus is not relevant here.
Conclusion: The analysis of the data, which shows the absolute sanctity of fainting, betrayal, and cruelty, leads us to the conclusion that cheating in exams, which is one of the obvious examples of these titles, has absolute sanctity.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
امتحان,تقلب,فقه اسلامی,نظام آموزشی
نویسندگان مقاله
رضا بنی اسدی |
استادیار گروه معارف اسلامی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد، یزد، ایران
ملیحه باقری نژاد یزدی |
طلبه سطح3، رشته تفسیر قرآن ، حوزه علمیه خواهران امام حسین ع یزد، یزد، ایران
نشانی اینترنتی
https://jresearch.sanjesh.org/article_709142_54519fc3405be1513e713ef78831545c.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات