این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی، جلد ۱۲، شماره ۴۰، صفحات ۴۵-۶۵

عنوان فارسی آسیب شناسی ارزشیابی کیفی-توصیفی دوره‌ ابتدایی در دوران بحران کرونا
چکیده فارسی مقاله هدف: بررسی تجارب زیسته معلمان در خصوص چالش ها و آسیب های ارزشیابی کیفی-توصیفی دوره ابتدایی در دوره بحران کرونا. روش پژوهش: تحقیق حاضر از نوع کیفی وبه روش پدیدار شناسی است.در این تحقیق با 16 نفراز معلمان زن ومرد شهرستان کرج که در سال تصیلی 1401-1400در دوره دوم ابتدایی مشغول خدمت بودند به صورت نیمه ساختاریافته مصاحبه شد. انتخاب مشارکت کنندگان به روش هدفمند انجام شد. تحلیل داده­ها بر اساس راهبرد هفت مرحله­ای کلایزی صورت پذیرفت. یافته‌ها: تحلیل مصاحبه معلمان منجر به شناسایی سه مضمون کلی: شامل 1- آسیب های ارزشیابی کیفی- توصیفی و دلالت های متناظر با عناصر برنامه درسی 2- آسیب های ارزشیابی کیفی توصیفی ودرک متعارض ذینفعان 3- آسیب­های ارزشیابی کیفی- توصیفی در ابزار و اجرا شد. نتیجه‌گیری: بررسی تجارب زیسته معلمان در این تحقیق نشان داد که در دوره بحران کرونا و آموزش غیر حضوری؛ معلمان در عملیاتی نمودن اهداف و اصول ارزشیابی کیفی- توصیفی  با چالش های متعددی رو به رو شده اند و از مهمترین آن ها می توان به کاهش کیفیت ارزشیابی از آموخته های یادگیرندگان به دلیل امکانات محدود در ارائه ی بازخوردها و کاهش سواد دانش آموزان در مهارت های اساسی اشاره نمود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ارزشیابی کیفی- توصیفی،بحران کرونا،دوره ی ابتدایی،تجارب زیسته­ی معلمان،

عنوان انگلیسی Pathology of Qualitative Descriptive Evaluation in Primary School Course of Study at Corona Virus Crisis Era
چکیده انگلیسی مقاله Objective: Studying lived experiences of teachers for identifying challenges and problems of qualitative description evaluation of Primary School Course of Study at Corona Virus Crisis Era. Methods: This is a qualitative-descriptive & phenomenological study. In this research 16 male and female teachers of primary course of study who were teaching at Karaj County in the Educational Year 2021-2022 were interviewed by the semi-structured interview method. The respondents were selected purposefully. The data were analyzed via 7-Stage Strategy of Colaizzi . Results: Analysis of the teachers’ interviews resulted in 3 general implications: 1- Problems of Qualitative-Descriptive Evaluation , and related elements in  the curriculums 2- Problems of Qualitative-Descriptive Evaluation and contradictory understanding of the beneficiaries 3- Problems of Qualitative-Descriptive Evaluation in Tools & Execution Phase. Conclusion:. Analysis of the interviews with the teachers showed that in the era of corona virus crisis and on-line education, they were facing variety of challenges in materialization of principles and objectives of the qualitative descriptive evaluation. The most important of which was reduction of quality of evaluation of the contents learned by the students due to limited possibility of receiving feedbacks and low literacy of the students in basic skills.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ارزشیابی کیفی- توصیفی,بحران کرونا,دوره ی ابتدایی,تجارب زیسته­ی معلمان

نویسندگان مقاله حسن رجبی |
دانشجوی دکتری رشته برنامه‌ی درسی، دانشکده‌ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

محبوبه عارفی |
دانشیار برنامه ریزی درسی، دانشکده‌ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران

اباصلت خراسانی |
دانشیار برنامه ریزی توسعه آموزش عالی، دانشکده‌ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://jresearch.sanjesh.org/article_701128_5b0b3d0f63720fcf46152e619385b194.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات