این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی، جلد ۱۲، شماره ۴۰، صفحات ۶۶-۹۲

عنوان فارسی طراحی و ارزیابی الگوی اعتبارسنجی برنامه‌های درسی رشته‌های فنی و مهندسی در مقطع کارشناسی پیوسته (مورد: دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران)
چکیده فارسی مقاله هدف: طراحی الگوی اعتبارسنجی برنامه­های درسی رشته­های فنی و مهندسی در مقطع کارشناسی پیوسته روش پژوهش:  تحقیقی به روش توصیفی - پیمایشی در در دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران انجام شد. این تحقیق، مبتنی بر رویکرد آمیخته (کمی و کیفی) صورت پذیرفته است. جامعه آماری این تحقیق، در بخش کمی،کلیه اعضاء هیات علمی دانشکده­های مهندسی برق و کامپیوتر مستقر در شهر تهران در سال تحصیلی 97-96 بوده که به روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. ابزار تحقیق، شامل فیش برداری، و پرسشنامه محقق­ساخته بود و از آزمون t تک گروهی در بخش آمار استنباطی و نمودارها و شاخص­های پراکندگی و مرکزی در بخش آمار توصیفی این مقاله استفاده شده است. یافته‌ها: با توجه به تجارب جهانی و ویژگی ها و شرایط موجود در کشور الگوی پیشنهادی تدوین گردید. به منظور تعیین مطلوبیت الگوی یاد شده و بومی سازی آن از 30 نفر از اعضای هیات علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه تهران، نظرخواهی به عمل آمد. در نهایت، الگوی اعتبارسنجی برنامه­های درسی رشته­های مورد نظر در 8 مولفه شامل: فلسفه، ویژگی­ها، اهداف، اصول، فرآیند اجرا، ساختار، الزامات کاربردی و عملیاتی کردن الگو و عوامل، ملاک ها و نشانگرهای اعتبارسنجی برنامه­های درسی رشته­های فنی و مهندسی در مقطع کارشناسی پیوسته، طراحی شد. نتیجه‌گیری: طراحی الگوی اعتبارسنجی برنامه­های درسی رشته­های فنی و مهندسی در مقطع کارشناسی پیوسته
کلیدواژه‌های فارسی مقاله الگوی اعتبارسنجی،برنامه های درسی رشته های فنی و مهندسی،مهندسی برق،مهندسی کامپیوتر،

عنوان انگلیسی Designing and Evaluating the Accreditation Model of Technical and Engineering Curricula at the Undergraduate Level (Case: Faculty of Electrical and Computer Engineering, University of Tehran)
چکیده انگلیسی مقاله Objective:Designing a model for the validation of technical and engineering curricula at the undergraduate level Methods:a purposeful and descriptive survey was used based on a mixed approach. The statistical population of this study was in the quantitative section, all the faculty members of the Electrical and Computer Engineering Departments located in Tehran in the academic year of 1997-96. Faculty members were elected to the faculties of Electrical and Computer Engineering at the University of Tehran. In the quantitative section, 80 individuals were selected by multistage sampling method and in the qualitative section, 30 faculty members were finally selected. In order to formulate a model of accreditation of technical and engineering curricula, firstly, in three stages, with the sample of faculty members, 8 factors, 26 criteria and 92 markers were used to validate the curricula of the mentioned disciplines Results:The weight of each was determined in validating the fields. Finally, the curriculum validation pattern of the disciplines concerned is comprised of 8 components Conclusion:and operationalization of the template and factors, program validation criteria and indicators. The undergraduate technical and engineering courses were designed
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله الگوی اعتبارسنجی,برنامه های درسی رشته های فنی و مهندسی,مهندسی برق,مهندسی کامپیوتر

نویسندگان مقاله امید امراله |
عضو هیات علمی شورای عالی انقلاب فرهنگی، تهران، ایران

اسماعیل شیرعلی |
عضو هیات علمی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه ولایت، سیستان و بلوچستان، ایران

رضا محمدی |
عضو هیات علمی سازمان سنجش آموزش کشور، تهران، ایران

ابراهیم خدایی |
عضو هیات علمی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی https://jresearch.sanjesh.org/article_703358_c0c9e139cde7fd6e5785ac2bbc025045.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات