این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی
، جلد ۱۲، شماره ۳۹، صفحات ۴۷-۷۲
عنوان فارسی
طراحی و اجرای الگوی ارزیابی درونی درسطح گروههای مدیریت آموزش عالی و مدیریت آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی و ارائه چهارچوب مناسب برای ارزیابی بیرونی
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر بر اساس هدف، از نوع پژوهشهای کاربردی و از نظر روش گردآوری دادهها از نوع پژوهش توصیفی- تحلیلی است. رویکرد حاکم بر پژوهش حاضر ترکیبی است و از هر دو روش کمی و کیفی به صورت روش پژوهش ترکیبی استفاده شده است.جامعه آماری در بخش کمی شامل مدیران گروهها و اعضای هیات علمی، دانشجویان، دانش آموختگان و مسئولان کتابخانهها و در بخش کیفی شامل صاحب نظران واعضای هیات علمی بودند. حجم نمونه مناسب ازجامعه آماری بخش کمی 36 نفر از مدیران گروههای آموزشی، 97 نفر اعضای هیات علمی گروهها، 130 نفر دانشجو، 6 نفرازمسئولان کتابخانه به روش نمونهگیری طبقهای تصادفی؛ 120 نفراز جامعه دانشآموختگان به روش نمونهگیری در دسترس و در پژوهش کیفی66 عضو هیات علمی خبره و متخصص به روش نمونهگیری غیرتصادفی از نوع گلوله برفی بودند. ابزارهای پژوهش پرسشنامه محقق ساخته، مصاحبه و سیاهه وارسی بودند. روایی صوری و محتوایی پرسشنامهها و ابزار پژوهش با نظرات متخصصان و پایایی پرسشنامهها با ضریب آلفای کرونباخ 97 % برآورد شد. پایایی سوالات مصاحبه با ضریب توافق مصاحبه شوندگان به دست آمد.در بخش کمّی از آمار توصیفی استنباطی و معادلات ساختاری و در بخش کیفی، کدگذاری دادهها استفاده شد. نتایج نشان داد ارزیابی درونی در3 مرحله اصلی و12 گام شامل 8 عامل و 42 ملاک و 214 نشانگر و
ارزیابی بیرونی در 8 مرحله قابل احصاء است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ارزیابی درونی،ارزیابی بیرونی،تضمین کیفیت،مدیریت آموزشی،مدیریت آموزش عالی،دانشگاه آزاد اسلامی،
عنوان انگلیسی
Design and Implementation of Internal Evaluation Model at the Level of Higher Education Management and Educational Management Departments of Islamic Azad University and Provide a Suitable Framework for External Evaluation
چکیده انگلیسی مقاله
Based on the purpose, the present study is an applied research and in terms of data collection method is a descriptive-analytical research. The approach of the present study is a mix method and both quantitative and qualitative methods have been used. The statistical population in the quantitative research consisted of heads of departments and faculty members, students, graduates and library managers; and the statistical population in the qualitative research included experts and faculty members. Appropriate sample size of the statistical population of the quantitative research: 36 managers of educational departments, 97 faculty members of departments, 130 students, 6 library managers by stratified random sampling; 120 members of the graduate community were available by sampling method and in the qualitative research 66 faculty members were experts and specialists by non-random snowball sampling method. The research tools were researcher-made questionnaire, interview and checklist. The face validity and content validity of the research instrument was estimated by experts and the reliability of the questionnaires was estimated by Cronbach's alpha coefficient of 97%. The reliability of the interview questions was obtained by the agreement coefficient of the interviewees. In the quantitative research, inferential descriptive statistics and structural equations were used, and in the qualitative research, data coding was used. The results showed that internal evaluation in 3 main stages and 13 steps including 8 factors and 42 criteria and 214 indicators and external evaluation in 8 stages can be counted.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
ارزیابی درونی,ارزیابی بیرونی,تضمین کیفیت,مدیریت آموزشی,مدیریت آموزش عالی,دانشگاه آزاد اسلامی
نویسندگان مقاله
احمدرضا اسکندری |
دانشجوی دکتری مدیریت آموزش عالی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
رضا محمدی |
عضو هیات علمی سازمان سنجش آموزش کشور، تهران، ایران
پریسا ایرانژاد |
استادیار، گروه علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
مهتاب سلیمی |
استادیار گروه علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
رمضان جهانیان |
دانشیار، گروه علوم تربیتی، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی، کرج، ایران
نشانی اینترنتی
https://jresearch.sanjesh.org/article_697984_0d5da3994f4922d01760b800990274c8.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات