این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 28 آذر 1404
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی
، جلد ۱۲، شماره ۳۸، صفحات ۳۳-۵۴
عنوان فارسی
بررسی چهار دهه سیاست گذاری و وضع قوانین در حوزه آزمون های سراسری ورود به آموزش عالی در ایران، از جنبه مسئله یابی، پیامدها و خلاءها
چکیده فارسی مقاله
هدف:
مسئله پژوهش حاضر بررسی سیاستها و قوانین وضع شده درباره آزمون سراسری ورود به دانشگاهها از جهت تشخیص مسئله، پیامدها و راهکارهای پیش بینی شده و خلاءهای موجود بود.
روش پژوهش:
به این منظور با بررسی و تحلیل قوانین و مقررات وضع شده طی چهار دهه گذشته به روش تحلیل محتوای کیفی، سیاستها و مقررات مترتب بر آنها (از جهت مسئلهیابی و راهکارها) استخراج شد.
یافتهها:
بر اساس یافتههای به دست آمده، عدالت در دسترسی به آموزش عالی، توسعه آموزش عالی، تنوع دورههای آموزشی، کاهش محدودیتهای جنسیتی (افزایش مشارکت زنان)، اصلاح روشهای سنجش ورودی، بومی گزینی و اصلاح و بهبود ساختاری، به عنوان هفت سیاست اصلی استخراج شد.
نتیجهگیری:
ارزیابی سیاستها از دیدگاه مسئله یابی نشان میدهد که بخشی از سیاستها همگام با تحولات جهانی آموزش عالی از جهت فراهم آوردن زمینههای گسترش آموزش عالی، مشارکت زنان و افزایش برابری و عدالت در دسترسی به آموزش عالی مثبت ارزیابی میشود. با این حال فقدان نگاه آمایشی و غفلت از گسترش و تنوع بدون معیار آموزش عالی را میتوان از عوامل اصلی کاهش کیفیت و دامن زدن به تقاضای آموزش عالی محسوب کرد. همچنین سیاست تغییر روشهای سنجش (با هدف بهبود)، به دلیل ضعف در شناخت مسئله و پشتوانههای علمی و بی توجهی به زیرساختهای لازم، نه تنها موجب بهبود آزمونهای ورودی نشده است بلکه پیامدهای منفی کاهش کیفیت آموزش همگانی به صورت تورم نمره و معدل را در دوره متوسطه به دنبال داشته است. فقدان هرگونه سیاستگذاری در حوزه مدیریت تقاضا، ضعف هماهنگی بین مراجع متعدد سیاستگذار و تصمیمگیرنده و فقدان ارزیابی از پیامدهای سیاستها و قوانین وضع شده را میتوان از مهمترین نقاط ضعف سیاستگذاریها در نظام ورود به آموزش عالی به شمار آورد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آزمون سراسری،کنکور،سیاستگذاری آموزش عالی،
عنوان انگلیسی
A Study of Four Decades of Policy-Making and Legislation in the Field of Higher Education Entrance Examination in Iran, in terms of Problem- detection, Consequences, and Gaps
چکیده انگلیسی مقاله
Objective:
The problem of the present study was to examine the policies and rules set for the national entrance exam to universities in order to detecting the problems, consequences and the existing gaps.
Methods:
For this purpose, by reviewing and analyzing the laws and regulations imposed during the last four decades by the method of qualitative content analysis, the policies and regulations governing them (in terms of problem-solving and solutions) were extracted.
Results:
Based on the findings, justice in access to higher education, development of higher education, diversity of training courses, reduction of gender restrictions (increasing women's participation), reform of input assessment methods, localized admission and Structurall reform and improvement, it was extracted as seven main policies. Policies evaluation from a problem-solving perspective shows that part of the policy is positive in line with global developments in higher education in order to provide opportunities for the expansion of higher education, women's participation and increase equality and justice in access to higher education.
Conclusion:
However, the lack of a country planning landscape and the neglect of the expansion and diversity of higher education without a clear criteria can be considered as the main factors in reducing the quality and boosting the demand for higher education. Also, the policy of changing assessment methods (with the aim of improvement), due to the lack of deep understanding of the problem and scientific support and disregard for the necessary infrastructure, not only did not improve the entrance exams but also the negative consequences of reducing the quality of general education. Inflation has been followed by grades and averages in high school. Lack of any policy in the field of demand management, poor coordination between various policy makers and decision makers and lack of evaluation of the consequences of policies and laws can be considered as the most important weaknesses of policy in The higher education entrance system.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
آزمون سراسری,کنکور,سیاستگذاری آموزش عالی
نویسندگان مقاله
کیانوش محمدیروزبهانی |
مسئول گروه پژوهشی مطالعات اجتماعی مرکز تحقیقات سازمان سنجش آموزش کشور، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://jresearch.sanjesh.org/article_697557_226acd444e14c662fc3235aa767a8b4a.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات