این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی
، جلد ۱۲، شماره ۳۷، صفحات ۱-۱۸
عنوان فارسی
نقش کیفیت خدمات آموزشی در کاهش فرسودگی تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی با میانجی گری توانمندی های پژوهشی
چکیده فارسی مقاله
هدف:
بررسی نقش کیفیت خدمات آموزشی در کاهش فرسودگی تحصیلی دانشجویان تحصیلات تکمیلی با میانجیگری توانمندیهای پژوهشی بود.
روش پژوهش:
روش پژوهش کمی و از نوع مطالعات همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق کلیه دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه رازی کرمانشاه در سال تحصیلی 1399-1398 بودند. بر اساس جدول کرجسی و مورگان و با استفاده از از روش نمونهگیری تصادفی طبقه ای نسبی 346 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامههای کیفیت خدمات آموزشی پاراسورمان و همکاران (1985) (با پایایی 97/0 =α)، توانمندی پژوهشی آریانی و همکاران (1395) (با پایایی 93/0 = α) و فرسودگی تحصیلی مسلش (2002) (با پایایی 74/0 = α) استفاده شد. دادهها با دو نرم افزار Spss vs.
22
و lisrel
. 8.50
و با روش مدل یابی معادلات ساختاری تجزیه و تحلیل شد.
یافتهها:
نتایج نشان داد که مدل ارائه شده از برازش مناسب و مطلوبی برخوردار است و کیفیت خدمات آموزشی به صورت مستقیم و غیر مستقیم از طریق توانمندی های پژوهشی بر کاهش فرسودگی تحصیلی دانشجویان تأثیر معنادار دارد(05/0>p).
نتیجهگیری:
بهبود کیفیت خدمات آموزشی میتواند گامی مؤثر در جهت یاری رساندن به بخش تحصیلات تکمیلی دانشگاهها برای انطباق هر چه بیشتر با انتظارات دانشجویان، برنامهریزی برای بهبود توانمندیهای پژوهشی آنان و پیشگیری و کاهش فرسودگی تحصیلی دانشجویان باشد
.
کلیدواژههای فارسی مقاله
کیفیت خدمات آموزشی،توانمندی پژوهشی دانشجویان،فرسودگی تحصیلی،دانشجویان تحصیلات تکمیلی،دانشگاه رازی،
عنوان انگلیسی
The Role of Quality of Educational Services in Academic Burnout Decrease of Higher Education Students by Research Capabilities Mediation
چکیده انگلیسی مقاله
Objective:
The purpose of this study was to investigate the role of Quality of Educational Services on Academic Burnout Decrease of Higher Education Students by Research Capabilities Mediation.
Methods:
Methodology of the research was quantitative, in terms descriptive-Correlation. The statistical population was postgraduate students at Razi University in the academic year of 2019-2020. Based on Kregci and Morgan table and using relative stratified random sampling method, 346 people were selected as the statistical sample. The sampling method was available method. To collect data, Quality of Educational Services Questionnaire of Parasouraman and et al (1985) (with reliability α = 0/97), Research Capabilities Questionnaire of Aryani and et al (1395) (with reliability α = 0/93) and Academic Burnout Decrease of Maslach (2002) (with reliability α = 0/74) was used. Validity of the tools was confirmed by the professors of education and psychology. Data were analyzed using two software’s Spss vs. 22 and lisrel. 8/50 and analyzed by structural equation modeling.
Results:
The results showed that the proposed model had suitable and the component of quality of educational services has a direct and indirect effect through the component of research capabilities on academic burnout decrease (P<0/05).
Conclusion:
Improving the quality of educational services can be an effective step to help graduate part of universities to better meet student expectations, plan to improve their research skills and reduce academic burnout of students.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
کیفیت خدمات آموزشی,توانمندی پژوهشی دانشجویان,فرسودگی تحصیلی,دانشجویان تحصیلات تکمیلی,دانشگاه رازی
نویسندگان مقاله
سیروس قنبری |
استاد گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
محسن احمدی |
دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران
نشانی اینترنتی
https://jresearch.sanjesh.org/article_254100_6216a89a29ef9338cf5b282d3d49624a.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات