این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی
، جلد ۱۲، شماره ۳۷، صفحات ۳۹-۶۵
عنوان فارسی
شناسایی عوامل، ملاک ها، نشانگرها و ابزارهای قضاوت برای عملکرد مراکز یادگیری محلی
چکیده فارسی مقاله
هدف:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی عوامل، ملاکها، نشانگرها و ابزارهای قضاوت در خصوص مراکز یادگیری محلی، مورد مطالعه قرار گرفتهاست.
روش پژوهش:
پژوهش با رویکرد کیفی و روش پدیدارشناسانه از نوع تفسیری میباشد. میدان پژوهش، مستندات و مطالعات انجامشده در خصوص مراکز یادگیری محلی و سازمان نهضت سوادآموزی و همچنین تمامی خبرگان درون و برون سازمانی نهضت سوادآموزی و مراکز یادگیری محلی میباشند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و گلولهبرفی انتخاب شدند. جهت گردآوری اطلاعات از میدان پژوهشی از ابزار مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده شد. بعد از مصاحبه با 70 نفر، اطلاعات حالت اشباع به خود گرفت؛ اما جهت اطمینان بیشتر مصاحبه تا 4 نفر دیگر ادامه یافت. به منظور تحلیل دادههای بدستآمده و اعتبارسنجی آن، از روش هفت مرحلهای کلایزی استفاده شد.
یافتهها:
یافتههای پژوهش در مجموع، چهار عامل (مدیران، متخصصان، آموزشدهندگان و فراگیران)، 28 ملاک (در بخش زمینه 5 ملاک، در بخش درونداد 9 ملاک، در بخش فرایند 8 ملاک و در بخش برونداد 6 ملاک) و 139 نشانگر براساس الگوی ارزشیابی سیپ در چهار بعد زمینه، درونداد، فرایند و برونداد احصا شدند.
نتیجهگیری:
در نهایت، از تحلیل دادهها و استخراج عاملها، ملاکها، نشانگرها را براساس ماتریسی روبیکی که مبین وجوه ارزشیابی مراکز یادگیری محلی متناسب با الگوی سیپ باشد، به دستآمد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
عوامل،ملاک ها و نشانگرها،مراکز یادگیری محلی،الگوی ارزشیابی سیپ،سایر مراکز آموزشی و یادگیری،
عنوان انگلیسی
Identify factors, criteria, indicators and judgment tools for the performance of Community Learning Centers
چکیده انگلیسی مقاله
Objective:
The current research has been done with the aim of identifying factors, criteria, indicators and judgment tools regarding Community Learning Centers.
Methods:
The research is an interpretative type with a qualitative approach and phenomenological method. The field of research is the documents and studies conducted regarding the Community Learning Centers and the Literacy Movement Organization, as well as experts inside and outside of the Literacy Movement Organization and Community Learning Centers who were selected by the purposeful and snowball sampling methods. A semi-structured interview technique was used, in order to collect information. After interviewing 70 people, the information became saturated; but for more certainty, the interview continued with 4 more people. In order to analyze the obtained data and validate it, the Collaizi’s seven-step method was used.
Results:
The findings—based on CIPP evaluation model in four dimensions of context, input, process and output—are 4 factors (managers, specialists, trainers and learners), 28 criteria (5 criteria in the context section, 9 criteria in the input section, 8 criteria in the process section and 6 criteria in the output section) and 139 indicators.
Conclusion:
Finally, from data analysis and extraction of factors, criteria, indicators were obtained based on the Rubik's matrix that shows the evaluation aspects of Community Learning Centers according to the CIPP model.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
عوامل,ملاک ها و نشانگرها,مراکز یادگیری محلی,الگوی ارزشیابی سیپ,سایر مراکز آموزشی و یادگیری
نویسندگان مقاله
محدثه خطاط |
دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران
مرضیه دهقانی |
دانشیار و عضو هیئت علمی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران
نرگس چگینی |
دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران
فرزانه تاری |
دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران
فاروق خاکزاد |
دکتری برنامه ریزی درسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران
فرزانه عسکری |
دانشجوی دکتری برنامه ریزی درسی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران.
نوشین مرادی |
دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه ریزی درسی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://jresearch.sanjesh.org/article_254103_51a9fb985a93a9c0965819044b08c038.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات