این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی، جلد ۱۲، شماره ۳۷، صفحات ۶۶-۸۰

عنوان فارسی تحلیل تشخیصی عؤامل موثر بر مشارکت دانش‌آموزان در المپیادهای علمی
چکیده فارسی مقاله هدف: هدف پژوهش حاضر احصاء‌ مجموعه عواملی است که بر مشارکت دانش‌آموزان در المپیادهای علمی تأثیرگذار است. عطف به هدف فوق، چارچوب نظری مسئله در سطوح خرد، میانی و کلان شکافته شده و تعامل آنها با هم مورد مداقه قرار گرفت. روش پژوهش: در این پژوهش از روش پیمایش و ابزار پرسشنامه استفاده شد. تکنیک آماری به کار رفته در این روش، تحلیل تشخیصی بود. برای احصاء روایی ابزار پرسشنامه از اعتبار صوری و برای محاسبه پایایی آن از آلفای کرونباخ استفاده شد. روش انتخاب نمونه هدفمند بود و به‌منظور امکان مقایسه بین دو مجموعه موارد (شرکت‌کنندگان و عدم شرکت‌کنندگان) جامعه آماری همگنی انتخاب شده و 384 نمونه بر اساس شیوه علمی نمونه گیری مورد مطالعه قرار گرفت. یافته‌ها: این مطالعه که به دنبال دستیابی به تابعی برای تعیین اهمیت هر متغیر مستقل در تمیز گروه‌ها از همدیگر بود، توانست تفاوت‌‌های معنی‌دار بین این دو گروه را شناسایی کرده و بر اساس تمایزی که در متغیرهای مستقل ایجاد شد، پیش‌بینی کند که مشارکت‌کنندگان در المپیاد در متغیرهای مستقل تفاوتی با مشارکت‌نکنندگان دارند. نتایج پژوهش نشان داد که متغیرهای کیفیت آموزشی مدرسه، پایگاه اقتصادی و اجتماعی والدین، جو المپیادی مدرسه، نظام ارزشگذاری دانش‌آموز، توانایی و قابلیت وی و همچنین تشویق والدین قادر به پیش بینی عضویت دانش‌آموزان در دو گروه مشارکت کننده/ عدم مشارکت کننده هستند. در تحلیل معادله به‌دست آمده می‌توان گفت که مشارکت‌کنندگان در المپیادهای علمی کشور در ارتباط با این متغیرها، تفاوت معنی‌داری با مشارکت‌نکنندگان داشته و تابع تشخیصی برآورد شده می‌تواند عضویت افراد را در دو گروه متفاوت به‌درستی پیش‌بینی نماید. نتیجه‌گیری: با توجه به نتایج کسب شده می­توان گفت که یافته‌های تجربی مبین چارچوب نظری پژوهش است. یعنی در مشارکت/ عدم مشارکت دانش‌آموزان در المپیاد علمی عوامل متعددی در سطوح خرد و میانی تأثیر دارد. عواملی که از کیفیت عاملان کنش شروع شده و حمایت‌های خانواده و مدرسه را در سطح نهادی دربرمی­گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله المپیاد علمی،مشارکت،تحلیل چند سطحی،تحلیل تشخیصی،

عنوان انگلیسی Diagnostic Analysis of the Factor Affecting the Participation of Students in Scientific Olympiads
چکیده انگلیسی مقاله Objective: Objective: The purpose of this study is to enumerate a set of factors that affect students' participation in scientific olympiads. Turning to the above goal, the theoretical framework of the problem was explored at the micro and messo levels and their interaction with each other was examined. Methods: In this research, survey method and questionnaire were used. The statistical technique used in this method was diagnostic analysis. In order to calculate the validity of the questionnaire tool, face validity was used and to calculate its reliability, Cronbach's alpha was used. The sample selection method was purposeful and in order to compare between the two sets of cases (participants and non-participants) the homogeneity statistical population was selected and 384 samples were studied based on the scientific method of sampling. Results: This study, which sought to obtain a function to determine the importance of each independent variable in distinguishing groups from each other, was able to identify significant differences between the two groups and, based on the distinction made in the independent variables, predict that Participants in the Olympiad are different from non-participants in independent variables.The results showed that the variables of school educational quality, parents' economic and social status, school olympiad atmosphere, student evaluation system, his ability and ability as well as parents' encouragement were able to predict students' membership in two groups of participants / non-participants Conclusion: According to the obtained results, it can be said that the experimental findings are a kind of indicative of the theoretical framework of the research. In other words, several factors affect the participation / non-participation of students in this scientific competition at the micro and intermediate levels. Factors that start with the quality of the actors and include school and family support at the institutional level
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله المپیاد علمی,مشارکت,تحلیل چند سطحی,تحلیل تشخیصی

نویسندگان مقاله رسول عباسی تقی دیزج |
استادیار جامعه شناسی گروه تاریخ و جامعه شناسی دانشکده علوم اجتماعی دانشگاه محقق اردبیلی، اردبیل، ایران

معرفت الله بیگدلی |
کارشناس ارشد گروه تحقیق و پژوهش اداره کل آموزش و پرورش استان اردبیل، ایران


نشانی اینترنتی https://jresearch.sanjesh.org/article_254104_f36d5ff75448677fa5b6b1a32a84260d.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات