این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی
، جلد ۱۲، شماره ۳۷، صفحات ۹۸-۱۱۵
عنوان فارسی
الگوی ارزیابی حوزه های برگزاری آزمون سراسری
چکیده فارسی مقاله
هدف:
طراحی الگوی ارزیابی حوزههای برگزاری آزمون سراسری
روش پژوهش:
بر اساس هدف پژوهش از نوع کاربردی و بر اساس فرآیند جمعآوری داده و اطلاعات مورد نیاز، توصیفی از نوع پیمایشی بود. جامعه پژوهش تمامی حوزه های برگزاری آزمون سراسری در سال 1396 به تعداد 478 حوزه بود که به روش نمونهگیری تصادفی طبقهبندی شده با تخصیص متناسب از هر استان سعی شد نمونه مناسب از زیر حوزههای هر استان شامل آموزش و پرورش و دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی، انتخاب شود. برای جمعآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد.که پایایی از طریق آلفای کرونباخ 84/0 و روایی آن براساس بررسی خبرگان تایید شد. بر این اساس ، دادهها از هر یک از زیر جامعهها شامل دستاندرکاران برگزاری آزمون سراسری در سال 1396متشکل از نمایندگان تام الاختیار (157 نفر)، مسؤلین حفاظت آزمون (61 نفر) ( و دستیاران ایشان 8 نفر) جمعاً 226 نفر بود، جمع آوری
گردید. برای تجزیه و تحلیل داده ها به تناسب موضوع از روشهای آماری توصیفی و استنباطی استفاده شده است.
یافتهها:
بر اساس بررسی دانش و تجربیات ملی ابتدا مولفههای ارزشیابی جامع حوزههای اجرای آزمون احصاء شد. سپس وضعیت عوامل از دیدگاه زیرجامعههای پژوهش بررسی و اهمیت و اولویت آنها مشخص شد. در نهایت چهارچوب ارزیابی حوزههای برگزاری ترسیم و ارائه شده است.
نتیجهگیری:
در نهایت تمامی فعالیتهای پراکندهای که برای ارزیابی اجرای و حوزههای اجرایی انجام میشود منسجم و خروجی آن در قالب یک گزارش کار برای مبنای ارزشگذاری و اعتبارسنجی حوزههای اجرا و مبنای برنامهریزی و حوزهسازی در سال بعد و در زمینه انتخاب حوزهها قرار خواهد گرفت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آزمون سراسری،حوزه های برگزاری،الگوی ارزیابی،
عنوان انگلیسی
Evaluation Pattern of Test Taking Centers of National Exam
چکیده انگلیسی مقاله
Objective:
Designing the evaluation model for the fields of holding the national exam
Methods:
Based on the purpose of the research, it was applied and based on the data collection process and the required information, it was a descriptive survey. The research population of all the areas of holding the national exam in 2016 was 478 areas, which was classified by random sampling method with appropriate allocation from each province, a suitable sample was tried from the sub-areas of each province, including education, universities and institutions. Choose higher education. A researcher-made questionnaire was used to collect data. Its reliability was confirmed through Cronbach's alpha of 0.84, and its validity was confirmed based on experts' review. Based on this, the data from each of the sub-communities, including those involved in the organization of the national exam in 2016, consisting of full-time representatives (157 people), those in charge of protecting the exam (61 people) (and their assistants 8 people), totaled 226 people. Was collected. Descriptive and inferential statistical methods have been used to analyze the data according to the topic.
Results:
Based on the review of national knowledge and experiences, the components of the comprehensive evaluation of the test implementation areas were first calculated. Then, the status of the factors from the perspective of the research sub-communities was investigated and their importance and priority were determined. Finally, the evaluation framework of the holding areas has been drawn and presented.
Conclusion:
Finally, all the scattered activities that are carried out to evaluate the implementation and implementation areas are coherent and its output is in the form of a work report for the basis of valuation and validation of the implementation areas and the basis for planning and area-building in the next year and It will be placed in the field of choosing areas.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
آزمون سراسری,حوزه های برگزاری,الگوی ارزیابی
نویسندگان مقاله
رضا محمدی |
دانشیار سازمان سنجش آموزش کشور
زهرا عزیزی |
کارشناس امور آزمونها سازمان سنجش آموز کشور
طاهره ظفریپور |
دکتری برنامه ریزی درسی در آموزش عالی- کارشناس پژوهشی سازمان سنجش آموزش کشور
نشانی اینترنتی
https://jresearch.sanjesh.org/article_254324_732893317c7582b3118a2b69eeaff56f.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات