این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی
، جلد ۱۱، شماره ۳۶، صفحات ۵۴-۷۰
عنوان فارسی
کاربست نگاشت شناخت فازی شهودی جهت تحلیل سناریوهای سنجش دانش (مورد مطالعه: اعضای هیات علمی رشتههای مدیریت در دانشگاههای دولتی استان یزد)
چکیده فارسی مقاله
هدف:
هر یک از مؤسسات آموزشی باید برای حفظ بقا در بازار رقابتی امروز، به منظور شناسایی و سنجش دانش، تلاش مضاعف نمایند بنابراین ایجاد سازوکاری که بتواند به تحلیل ابعاد سنجش دانش اعضای هیئت علمی و بررسی سناریوهای مرتبط با آن بپردازد از اهداف این پژوهش است.
روش پژوهش
: پژوهش حاضر از منظر نوع هدف، روش گردآوری داده و میزان کنترل متغیرها، به ترتیب جزء تحقیقات کاربردی، میدانی و توصیفی میباشد. برمبنای نوع استدلال نیز پژوهش از نوع تحقیقات کمی- کیفی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیهی اعضای هیئت علمی فعال در دانشگاههای دولتی استان یزد در سال 1400 میباشد که از دانش نظری و یا تجربه عملی لازم در حوزه مدیریت سرمایه انسانی و مدیریت آموزشی برخوردار هستند. از میان اعضای جامعه آماری، با روش نمونهگیری قضاوتی و تا رسیدن به حد اشباع نظری، 12 نفر به عنوان نمونه برای پاسخ به سوالات پرسشنامه انتخاب شدند. در پژوهش حاضر برای گردآوری دادهها از پرسشنامه محقق ساخته نگاشت شناخت فازی استفاده شد.
یافتهها:
نتایج تحقیق نشان داد در مدل اندازهگیری دانش اعضای هیئت علمی دانشگاههای کشور، مهارتهای تخصصی از منظر میزان مرکزیت در رتبه اول اهمیت قرار دارد و پس از آن، توانایی مدیریتی، توانایی علمی کاربردی، توانایی علمی بنیادی و مهارت در برقراری تعامل و ارتباطات به ترتیب در رتبههای بعدی اهمیت واقع شدهاند.
نتیجهگیری:
با توجه به امتیاز خروجی و ورودی، مهارتهای تخصصی به عنوان تأثیرگذارترین بعد و توانایی مدیریتی به عنوان تأثیرپذیرترین بعد در سنجش دانش اعضای هیئت علمی شناسایی شدند. براساس رتبه مرکزیت هریک از ابعاد اندازهگیری دانش، به تحلیل و بررسی سناریو پرداخته شد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اندازه گیری دانش،اعضای هیئت علمی،دانشگاه،نقشه شناخت فازی شهودی،
عنوان انگلیسی
Application of intuitive fuzzy cognitive map to analyze the scenarios of knowledge assessment (Case study: Management Faculty Members of Yazd state universities)
چکیده انگلیسی مقاله
Objective:
Each educational institution should redouble its efforts to maintain and measure knowledge in today's competitive market in order to identify and measure knowledge, so creating a mechanism that can analyze the dimensions of knowledge measurement of faculty members and examine related scenarios is the objectives of this study.
Methods:
The present study is a practical, survey and descriptive research. Based on the logic of research, it’s a qualitative – qualitative research. The study population consists of all faculty members active in the state universities of Yazd province, which have theoretical knowledge or practical experience in the field of human capital management and education management. Among members of the population, 12 people were selected as samples based on the judgmental sampling method. In this study, fuzzy cognitive map method is used to analyze collected data.
Results:
The results showed that in the model of measuring the knowledge of faculty members in universities of Iran, specialized skills are in the first place in terms of the degree of centrality. After that, managerial ability, applied scientific ability, basic scientific ability and skill in interaction and communication are in the next ranks
Conclusion:
According to the output and input points, specialized skills were identified as the most effective dimension and managerial ability as the most effective dimension in measuring the knowledge of faculty members. Then, based on the centrality of each dimension of knowledge measurement, the scenario was developed and reviewed.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
اندازه گیری دانش,اعضای هیئت علمی,دانشگاه,نقشه شناخت فازی شهودی
نویسندگان مقاله
مونا اسماعیل زاده |
استادیار گروه مدیریت موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی امام جواد(ع) یزد ایران
نگار جلیلیان |
استادیار دانشکده مدیریت موسسه آموزش عالی غیرانتفاعی امام جواد(ع) یزد ایران
مهدی سبک رو |
استادیار گروه مدیریت بازرگانی دانشکده اقتصاد مدیریت و حسابداری دانشگاه یزد ایران
نشانی اینترنتی
https://jresearch.sanjesh.org/article_251557_6c77cd14dde3e7459eff87ef1b61e798.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات