این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی
، جلد ۱۱، شماره ۳۵، صفحات ۳۹-۶۷
عنوان فارسی
بازنمایی ادراکات و تجارب زیستهی دبیران و دانشآموزان از چالشهای تغییر ارزشیابی توصیفی به ارزشیابی کمی در پایه هفتم
چکیده فارسی مقاله
هدف:
هدف این پژوهش «واکاوی ادراکات و تجارب زیستهی دبیران و دانشآموزان از چالشهای تغییر ارزشیابی توصیفی به ارزشیابی کمی در پایه هفتم» بود.
روش پژوهش:
این مطالعه، از نوع تحقیقات کاربردی بوده است که با روش کیفی صورت گرفته و برای گردآوری اطلاعات از روش پدیدارشناسی و ابزار مصاحبه نیمهساختاریافته استفاده شده است. شرکتکنندگان در تحقیق، دبیران و دانشآموزان پایه هفتم شهرستان دلیجان، در سال تحصیلی 99-1398 بودند که از این تعداد 13 نفر از دبیران و 15 نفر از دانشآموزان به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای نمونهگیری دبیران از روش هدفمند گلوله برفی و برای نمونهگیری دانشآموزان از روش نمونهگیری تصادفی هدفمند استفاده شد و فرایند مصاحبه تا اشباع دادهها ادامه یافت. به منظور تضمین استحکام و صحت پژوهش از چهار معیار موثق بودن تحقیقات کیفی استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل دادههای مصاحبه نیز از شیوهی تحلیل موضوعی استفاده شد.
یافتهها:
در مجموع 225 مفهوم از مصاحبه با دبیران و 269 مفهوم از مصاحبه با دانشآموزان استخراج گردید که در سه هستهی اصلی چالشهای هیجانی- عاطفی، چالشهای رفتاری و چالشهای تحصیلی دستهبندی شدهاند. بنابراین، یافتهها حاکی از این امر است که تغییر شیوهی ارزشیابی توصیفی به کمی در پایه هفتم، چالشهای متعددی را ایجاد نموده است.
نتیجه گیری:
بازنگری در شیوههای ارزشیابی برای حل این معضل میتواند پیشنهاد موثری باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ارزشیابی کمی،ارزشیابی توصیفی،پایه هفتم متوسطه،چالشهای رفتاری،چالشهای هیجانی- عاطفی،چالشهای تحصیلی،
عنوان انگلیسی
The perceptions analysis and the lived experiences of the teachers and students from the challenges of changing the descriptive evaluation to the quantitative evaluation in the 7th grade
چکیده انگلیسی مقاله
Objective:
The Purpose of the Present Study was the Perceptions Analysis and the Lived Experiences of the Teachers and Students from the Challenges of Changing the Descriptive Evaluation to the Quantitative Evaluation in the 7
th
Grade.
Methods:
This study was an applied research, which was done by qualitative method. In Addition, Phenomenology Method and Semi-Structured Interview were applied in Order to Collect Information. The statistical population in this research includes teachers and students both in 7
th
grade in the Delijan town, in the Academic Year 2019-2020, that 13 of the teachers and 15 of the students were selected as the sample. Purposive snowball sampling method used to sample the teachers and purposeful random sampling method applied to sample the students and the process of interview continued up to data saturation stage. Four criteria in trustworthiness of qualitative research used in order to guaranty consistency and accuracy of the study.
Results:
Furthermore, 225 concepts for the teachers and 269 items for the students are considered and categorized in three basic cores of emotional-affective challenges, behavioral challenges and academic challenges. It was found that changing descriptive evaluation to quantitative evaluation in the seventh grade has created various challenges.
Conclusion:
Moreover, reviewing evaluation methods to solve this dilemma can be an effective suggestion.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
ارزشیابی کمی,ارزشیابی توصیفی,پایه هفتم متوسطه,چالشهای رفتاری,چالشهای هیجانی- عاطفی,چالشهای تحصیلی
نویسندگان مقاله
مهسا جعفری |
کارشناس ارشد برنامه ریزی درسی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
زینب السادات اطهری |
استادیار گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران
نشانی اینترنتی
https://jresearch.sanjesh.org/article_249166_74c627bb6c2191feab3a1d68a4fb10d6.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات