این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی
، جلد ۱۱، شماره ۳۵، صفحات ۹۷-۱۳۴
عنوان فارسی
فنون ارزیابی یادگیری در آموزشهای الکترونیکی دانشگاهی
چکیده فارسی مقاله
هدف:
از آنجایی که همچنان نحوه ارزیابی در یادگیری الکترونیکی به عنوان یک علامت سؤال باقی مانده است، هدف پژوهش حاضر، شناسایی فنون ارزیابی یادگیری در آموزشهای الکترونیکی دانشگاهی است.
روش پژوهش:
پژوهش با دو روش، مرور نظاممند ترکیبی در مجلات معتبر علمی حوزه یادگیری الکترونیکی و رویکرد کیفی با استراتژی پدیدارشناسی انجام شد. در روش مرور نظاممند ترکیبی، ده مجله کیو وان در حوزه یادگیری الکترونیکی که از نظام رتبهبندی مجلات سایمگو انتخاب شدند، مورد جستجو قرار گرفتند. در رویکرد کیفی نیز اعضای هیأت علمی و مدرسان آموزشهای الکترونیکی دانشگاهی در رشته علوم تربیتی و روانشناسی تربیتی، میدان این پژوهش بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند ملاک محور، انتخاب و از طریق مصاحبه نیمه ساختارمند نسبت به جمع آوری دادهها تا دستیابی محقق به اشباع نظری اقدام و در مصاحبه دوازدهم، اشباع نظری حاصل گردید. دادهها با استفاده از روش کدگذاری کلایزی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها:
براساس نتایج مرور نظاممند ترکیبی، فنون ارزیابی مختلفی در دورههای آموزش الکترونیکی دانشگاهی در سطح بین المللی شناسایی شدند. همچنین، بر اساس یافتههای حاصل از مصاحبهها، دو مضمون «در طول ترم» و «در پایان ترم» و تعداد دوازده زیرمضمون حاصل شد.
نتیجهگیری:
ارزیابی یادگیری در محیطهای الکترونیکی، یادگیرنده محور است که بر نقش فعال یادگیرنده در فرایند یادگیری تأکید دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ارزیابی یادگیری،فنون،رویکرد کیفی،مرور نظاممند ترکیبی،یادگیری الکترونیکی،
عنوان انگلیسی
Learning assessment techniques in university e-learning
چکیده انگلیسی مقاله
Objective:
Since learning assessment in e-learning courses is still a question mark, the aim of this study is to identify e-learning assessment techniques in university e-learning.
Methods:
The research was conducted in two ways, mixed systematic review in valid scientific journals in the field of e-learning and qualitative approach with phenomenological strategy. In the mixed systematic review method, 10 Q1 journals in the field of e-learning that were selected from SCImago Journal Rank, were searched. In the qualitative approach, faculty members and instructors of e-learning courses in universities in the field of educational sciences and educational psychology were the population of this study that were selected using a criterion-based purposeful sampling method. And through semi-structured interviews, data were collected until the researcher achieved theoretical saturation, and in the twelfth interview, theoretical saturation was achieved. The data obtained from the interview were analysed by Colaizzi coding method.
Results:
Based on the results of mixed systemetic review, various assessment techniques were identified in university e-learning courses at the international level. Also,
based on the findings of the interviews, two themes were obtained: "during the semester" and "at the end of the semester", and twelve subcategories were obtained.
Conclusion:
Assessment of learning in e-learning environments is learner-centered, which emphasizes the active role of the learner in the learning process.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
ارزیابی یادگیری,فنون,رویکرد کیفی,مرور نظاممند ترکیبی,یادگیری الکترونیکی
نویسندگان مقاله
مائده زارعی ساروکلائی |
دانش آموخته دکتری مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
غلامرضا شمس |
دانشیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
مرتضی رضایی زاده |
استادیار، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
محمد قهرمانی |
دانشیار مدیریت آموزشی، گروه رهبری و توسعه آموزش، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://jresearch.sanjesh.org/article_249161_bad104b05d66515ce20938e11e8ee9c2.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات