این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی
، جلد ۱۱، شماره ۳۳، صفحات ۷-۲۶
عنوان فارسی
مقیاس کوتاه– الکترونیکی مشکلات سلامتروانی دانشآموزان مقطع ابتدایی- نسخه معلم
چکیده فارسی مقاله
هدف:
به دلیل کمبود ابزارهای برخط بومی، مشغله بالای معلمان در مدرسه و همچنین بالابردن دقت، سرعت و کاهش هزینههای اجرایی در ارزیابی سلامتروانشناختی کودکان، پژوهش حاضر با هدف تهیه نسخه کوتاه و برخط گزارش معلم مقیاس سلامتروانشناختی دانشآموزان ابتدائی انجام شد.
روش پژوهش:
نمونه پژوهش 22845 نفر (11545 دختر، 11300 پسر) از دانشآموزان کلیه استانهای کشور بودند که نسخه بلند مقیاس سلامتروانشناختی کودکان مقطع ابتدایی (اکبری زردخانه و همکاران، 1397) با هشتاد گویه حاوی هشت خردهمقیاس را تکمیل کردند.
یافتهها:
تحلیل گویهها با هشت ملاک نشان داد تقریباً کلیه گویهها از ویژگیهای مناسبی برخوردار هستند. تحلیل عاملی تائیدی نشان داد که مدل هشت مولفهای با چهل گویه، میتواند بهعنوان ساختار عاملی نهایی برای نسخه کوتاه در نظر گرفته شود. بررسی تغییرناپذیری اندازهگیری بین گروه دختر و پسر حاکی از برازندگی مناسب و مشابه بود. این یافته بدین معنا است که این مقیاس در هر دو گروه سازه یکسانی را مورد سنجش قرار میدهد. ضرایب آلفای کرونباخ (کل مقیاس 97/0 و خردهمقیاسها 78/0 تا 93/0) و ترکیبی (کل مقیاس 92/0 و خردهمقیاسها 79/0 تا 93/0) کل مقیاس و خردهمقیاسها در حد مطلوب بوده و خطای اندازهگیری قابل قبولی را هم کل مقیاس و هم خردهمقیاسها دارا هستند. ضرایب مسیر استاندارد گویهها نشانگر مناسبت شاخص روایی همگرا گویهها و روایی واگرای خردهمقیاسها با روش متوسط واریانس استخراجی و نسبت تکرگهای-چندرگهای نشانگر هماهنگی درونی و روایی ساختاری مقیاس است.
نتیجهگیری:
ازاینرو میتوان شواهد مناسب روانسنجی را دال بر قابلیت استفاده از این ابزار در غربالگری دانشآموزان دبستانی کشور دانست. اما نیاز به بررسیهای بیشتر شواهد وجود دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
سلامتروانشناختی کودکان،گزارش معلم،نسخه کوتاه،ارزیابی آنلاین،ارزیابی برخط،تحلیل گویه،تحلیل سوال،
عنوان انگلیسی
Short Electronic Scale of Child Mental Health Problems - Teacher Report
چکیده انگلیسی مقاله
Objective:
Due to the lack of electronic scale for screening elementary students based on Iranian culture, this study provides a short online version of the mental health scale-teacher report to increase accuracy and speed of screening and reduce costs of it.
Methods:
The sample of the study was 22845 students (11545 female, 11300 male) of all provinces of Iran, who filled the long version of the Children's Psychological Health Scale (Akbari Zardkhaneh et al., 2018), including eighty items and eight subscales.
Results:
Item analysis with eight criteria showed that almost all items have good features. Factor analysis suggested that an eight-component model with forty items could be considered as a final structure for the short version. Examination of the measurement invariance between the gender groups indicated a suitable fitness that showed this scale assesses the same construct in both gender groups. Internal consistency was sufficiently good and Cronbach's alpha coefficients for the whole scale was 0.97 and for subscales ranged between 0.75-0.93 and 0.80- 0.93, for female and male group respectively. Composite reliability coefficients ranged between 0.70 and 0.93 for girls and between 0.74 and 0.93 for boys. Measurement errors of the scale and subscales showed a suitable range. Standard path coefficients showed a suitable convergent validity of scale. Divergent validity of scale evaluated by average variance extracted and by HTMT method showed the necessary internal consistency and the construct validity within the scale.
Conclusion:
This scale is eligible enough to screen primary school students in Iran; however, further evidence is needed.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
سلامتروانشناختی کودکان,گزارش معلم,نسخه کوتاه,ارزیابی آنلاین,ارزیابی برخط,تحلیل گویه,تحلیل سوال
نویسندگان مقاله
سعید اکبری زردخانه |
استادیار، گروه روانشناسی تربیتی و تحولی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران،
زهره سلیمانی |
دانشجوی روانشناسی تربیتی ،دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی ، دانشگاه شهیدبهشتی
علیمحمد زنگانه |
پزشک، معاونت پیشگیری قوه قضاییه، تهران، ایران
نادر منصور کیایی |
دکتری علوم ارتباطات اجتماعی، دانشکده علوم اجتماعی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
محمد مصطفوی |
دکتری مشاوره، دفتر علوم تربیتی و مشاوره وزارت آموزشوپرورش، تهران، ایران
عینالله طیموری |
دانشجوی دکتری روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، ایران
محسن جلالت دانش |
کارشناس ارشد حقوق بینالملل، معاونت پیشگیری قوه قضاییه، تهران ایران
سیامک طهماسبی |
استادیار، گروه رشد و پرورش کودکان پیش از دبستان، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://jresearch.sanjesh.org/article_247571_0c51d0b330b77af009d478f0ce3cead1.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات