این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 25 آذر 1404
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی
، جلد ۱۱، شماره ۳۳، صفحات ۱۱۳-۱۳۹
عنوان فارسی
شناسایی و اعتبار یابی شاخصهای برابری شغلی در بین معلمان آموزشوپرورش(مطالعه ی موردی : معلمان منطقه۲ شهر سنندج)
چکیده فارسی مقاله
هدف:
پژوهش حاضر باهدف اعتبار یابی شاخصهای سنجش ادراک نابرابری شغلی در بین معلمان تهیهشده است.
روش پژوهش:
پژوهش حاضر یک پژوهش بنیادی با رویکرد کمی است، برای اعتبار شناساییشده کلیهی معلمان شاغل به تحصیلی در منطقه2شهر سنندج در سال تحصیلی 97-96 با جمعیت 2000 نفر بهعنوان جامعه آماری انتخاب شدند. در ادامه با تحلیل محتوای مبانی نظری و پیشینه پژوهش و دیدگاه متخصصان، شاخصها و نشانگرهای ادراک نابرابری شغلی معلمان پس از تحلیل عاملی اکتشافی، روایی سنجی و حذف گویه های ضعیفتر (CVR) شناسایی شدند. مشارکتکنندگان در پژوهش به کمک جدول مورگان شامل 338 نفر از معلمان با روش تصادفی ساده تعیین شده و به ابزار پژوهش پاسخ دادند. پایایی سوالات با آزمون آلفای کرونباخ برای کل مولفهها مقدار 84/0 بهدست آمد. آزمون مقدار مقادیر دادهها با تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی انجام شد.
یافتهها:
نتایج نشان داد شاخصهای ادراک نابرابری شغلی در بین معلمان عبارتاند از وضعیت حقوق و مزایای شغلی با 8 گویه، وضعیت ارتقاء شغلی با 9 گویه، محدودیتهای جنسیتی-سنی-جسمی با 11 گویه، و نهایتاً مسئولیت و نقش سازمانی با 13 گویه.
نتیجهگیری:
این نتایج نشان میدهد که جهت سنجش ادراک مبنی بر نابرابری شغلی می توان از مولفههای تایید شده در این پژوهش بهره گرفت.
کلیدواژههای فارسی مقاله
شاخصها،اعتبار یابی،ادراک نابرابری،معلمان شاغل،
عنوان انگلیسی
Identification and validation of job equality indicators among education teachers
چکیده انگلیسی مقاله
Objective:
The current study was carried out to validate the indexes for measuring the perception of job inequality among teachers.
Methods:
The present study is a basic research with a quantitative approach. For the identified validity, all teachers working in education in District 2 of Sanandaj city in the academic year of 1996-97 with a population of 2000 people were selected as the statistical population. Then, by analyzing the content of the theoretical foundations and research background and the experts’ views, the indexes and indicators of teachers'' perceptions of job inequality after exploratory factor analysis, validation and elimination of weaker items (CVR) were identified. Participants in the study were selected using a Morgan table consisting of 338 teachers using a simple random method and responded to the research tool. The reliability of the questions was 0.84 with Cronbach’s alpha test for all components. Data value test was performed by exploratory and confirmatory factor analysis
Results:
The results showed that the indexes of perception of job inequality among teachers are the status of salaries and job benefits with 8 items, job promotion status with 9 items, gender-age-physical limitations with 11 items, and finally organizational accountability and role with 13 items.
Conclusion:
These results show that the components approved in this study can be used to measure the perception of job inequality
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
شاخصها,اعتبار یابی,ادراک نابرابری,معلمان شاغل
نویسندگان مقاله
سید جمال بارخدا |
استادیار مدیریت آموزشی دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
جمال سلیمی |
دانشیار برنامه ریزی درسی دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
ناصر شیربگی |
استاد مدیریت آموزشی دانشگاه کردستان، سنندج، ایران
نشانی اینترنتی
https://jresearch.sanjesh.org/article_247580_c6ca7008588bcff30827f680e4923a8a.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات