این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی
، جلد ۱۱، شماره ۳۳، صفحات ۱۴۰-۱۸۳
عنوان فارسی
تحلیل روند بازنگری برنامه درسی در نظام آموزش عالی ایران
چکیده فارسی مقاله
هدف:
هدف اصلی این پژوهش بررسی تحلیلی روند بازنگری برنامهدرسی در نظام دانشگاهی ایران است تا با بررسی پیشینه و تحلیل وضعیت موجود، بازنگری برنامهدرسی ترسیم شود تا زمینهای برای ارائه چهارچوبی جهت اصلاح و انسجام روند بازنگری برنامههای درسی در راستای بهبود مستمر در عمل باشد.
روش پژوهش:
روش پژوهش مورد استفاده در این پژوهش روش کیفی با شیوه مطالعه اسنادی میباشد. پژوهشگر با جمعآوری و تجزیه و تحلیل اسناد و مدارکی که مربوط به موضوع پژوهش بوده سعی بر یافتن پاسخی قابل قبول برای مساله پژوهشی خود داشته است. ضمن توصیف وضعیت موجود بازنگری برنامههای درسی و تحلیل تجربیات ملی، نمایی از آنها به تصویر کشیده شده است. جامعه آماری پژوهش مذکور شامل اسناد و مدارک موجود و روند بازنگری در دانشگاههای دارای تجربه در این حوزه ( دانشگاههای اصفهان، صنعتی امیرکبیر، شهیدبهشتی، فردوسی مشهد، علم و صنعت، الزهرا، خوارزمی، سمنان، گیلان، علومپایه و بهداشت، پزشکی اصفهان) بر اساس اسناد و مدارک مورد بررسی بوده است. در جهت جمعآوری اطلاعات و دادهها و پوشش تمامی دانشگاههای دارای دانش و تجربه در این حوزه از دادهها و اطلاعات به دست آمده از منابع کتابخانهای و پایگاههای اینترنتی رسمی و معتبر استفاده شده است.
یافتهها:
در این پژوهش با بررسی روند تغییرات و تحولات برنامهدرسی با نظر به بازنگری و بررسی ساختار و فرایند بازنگری در دانشگاه های دارای تجربه، مولفههای بازنگری در چهار بخش معیارها و شاخصها ، اهداف، سطح و ترکیب و فرایند بازنگری استخراج و مورد بررسی ، تفسیر و تحلیل قرار گرفت.
نتیجهگیری:
عدم نظام جامع تضمین کیفیت در آموزش عالی ، اهمیت تدوین برنامههای درسی با توجه به بازنگری دورهها و رشتههای آموزشی ، نیاز به بازنگری آییننامه واگذاری اختیارت بر اساس شرایط موجود، از نتایج بدست آمده در پژوهش میباشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
بازنگری برنامه درسی،نظام آموزش عالی،ایران،
عنوان انگلیسی
Analysis of the curriculum review process in the Iranian higher education system
چکیده انگلیسی مقاله
Objective:
The main purpose of this study is to analyze the curriculum review process in the Iranian university system. By reviewing background and analyzing current situation, the current situation of the curriculum review is drawn. To provide a framework for reforming and coherence of the curriculum review process in order to continuously improve practice.
Methods:
The research method used in this research is a qualitative method with the method of documentary study. The researcher has tried to find an acceptable answer to his research problem by collecting and analyzing documents related to the research topic. While describing the current situation of curriculum review and analysis of national experiences, a view of them is depicted. The statistical population of the study includes existing documents and review process in universities with experience in this field (Isfahan, Amirkabir University of Technology, Shahid Beheshti University, Ferdowsi University of Mashhad, Science and Technology, Al-Zahra, Kharazmi, Semnan, Gilan, Basic Sciences and Health, Isfahan Medical) has been based on the studied documents. In order to collect information and data, cover all universities with knowledge, and experience in this field, data and information obtained from official and reputable library resources and Internet sites have been used.
Results:
In this study, by reviewing the process of changes and developments of the curriculum with regard to reviewing and reviewing the structure and review process in experienced universities, review components in four sections of criteria and indicators, objectives, level and composition and review process are extracted and reviewed. , Interpreted and analyzed.
Conclusion:
poor quality of higher education, the importance of editing curricula according to the review of courses and disciplines The need to review the regulations on the transfer of authority based on the existing conditions is one of the are results that have been obtained in the research
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
بازنگری برنامه درسی,نظام آموزش عالی,ایران
نویسندگان مقاله
طاهره ظفریپور |
کارشناس پژوهشی سازمان سنجش آموزش کشور
محبوبه عارفی |
دانشیار دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهیدبهشتی تهران، ایران
کورش فتحی واجارگاه |
استاد دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه شهیدبهشتی تهران،ایران
رضا محمدی |
استادیار سازمان سنجش آموزش کشور
نشانی اینترنتی
https://jresearch.sanjesh.org/article_247581_ae332c85ef4673ead86a2c459f9c076c.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات