این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی، جلد ۱۰، شماره ۳۱، صفحات ۶۳-۹۶

عنوان فارسی تجارب زیسته شرکت‌کنندگان از چالش‌های شیوه نیمه‌‌متمرکز آزمون دکتری
چکیده فارسی مقاله در چند سال اخیر، نحوه پذیرش دانشجویان دوره دکتری موضوع قابل بحث در جامعه دانشگاهی بوده و به‌عنوان یک عامل اصلی در تضمین کیفیت دوره دکتری توجه زیادی را به خود جلب کرده است. در پژوهش حاضر، تجارب زیسته شرکت‌کنندگان در آزمون دوره دکتری از چالش‌های شیوه آزمون نیمه‌متمرکز دکتری واکاوی شده است. بدین منظور از روش تحقیق کیفی پدیدارشناسی استفاده شد. همچنین با استفاده از روش نمونه‌گیری هدفمند- ملاک‌مدار، 25 نفر از داوطلبان و دانشجویانی که تجربه شرکت در آزمون نیمه‌متمرکز دکتری و مصاحبه تخصصی را داشتند به‌عنوان مشارکت‌کننده انتخاب شدند. پس از انجام مصاحبه‌ها، داده‌ها با استفاده از روش پدیدارشناسی مبتنی بر مدل گرانهایم (2004) تحلیل و تجارب آنها در 6 مضمون اصلی و بر اساس اهمیت‌شان دسته‌بندی شدند. نتایج حاصل از تحلیل مصاحبه‌ها، نشان می‌دهد که مواردی همچون؛ کم‌توجهی به مقوله عدالت در مصاحبه تخصصی، رویکرد متفاوت دانشگاه‌ها در مصاحبه، تخصصی نبودن آزمون کتبی دوره دکتری، شرایط آزمون نیمه‌متمرکز دوره دکتری، درک متفاوت داوطلبان از مجموعه سؤال‌های عمومی آزمون کتبی، سیاست‌گذاری و اجرای نامناسب، چالش‌هایی برای سیاست فعلی پذیرش دانشجویان دوره دکتری به دنبال داشته و برگزاری آزمون نیمه‌متمرکز دوره دکتری را با تنگناها و نقاط ضعفی مواجه ساخته است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش عالی،آزمون نیمه‌متمرکز دوره دکتری،تجربه زیسته،سیاست پذیرش دانشجویان دکتری،

عنوان انگلیسی Doctoral Exam Participants' Lived Experiences of the Challenges of Semi-Decentralized Doctoral Exam Method
چکیده انگلیسی مقاله In the recent years, the way in which PhD students have been accepted has been a subject of debate in the academic community, and has attracted a great deal of attention as a key factor in ensuring the quality of Ph.D. This study aimed to explore the lived experiences of PhD candidates in Iran from semi-centralized test exams of PhD. We used phenomenological qualitative research method with using theoretical sampling with students that who had experience in PhD test. Semi-structured interviews were used for data gathering. In total, we had in-depth interview with 25 participants. The results showed the six themes, including lack of attention to the issue of justice in specialized interviews (two categories), different approaches of universities and attention to different factors for evaluating candidates in the interview (one category), the lack of specialized in PhD written exam (four categories), level of mental health in semi-decentralized PhD exam (two categories), candidates' different understanding of the written test set of general questions (two categories), improper policymaking and enforcement (five categories).
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله آموزش عالی,آزمون نیمه‌متمرکز دوره دکتری,تجربه زیسته,سیاست پذیرش دانشجویان دکتری

نویسندگان مقاله روح اله مهدیون |
دانشیار گروه علوم تربیتی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان

علی حسام پور |
کارشناس ارشد مدیریت و برنامه‌ریزی آموزش عالی، دانشگاه شهید مدنی آذربایجان

محسن رفیعی |
استادیار گروه علوم تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان


نشانی اینترنتی https://jresearch.sanjesh.org/article_241809_818e883151ba2b6882d0c43f6c1947e9.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات