این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
مطالعات اندازه گیری و ارزشیابی آموزشی
، جلد ۱۰، شماره ۳۰، صفحات ۷-۳۱
عنوان فارسی
تغییرناپذیری ساختار عاملی و سؤالهای آزمون سراسری ریاضی (مورد مطالعه: گروه آزمایشی ریاضی و فنی ۹۶-۱۳۹۵)
چکیده فارسی مقاله
هدف از اجرای این پژوهش، بررسی تغییرناپذیری ساختار عاملی آزمون سراسری و پارامترهای سؤال (بارعاملی و آستانه) در استانها بود. روش پژوهش توصیفی همبستگی است. برای بررسی هدف پژوهش از هر استان نمونهای به حجم1000 نفر از شرکتکنندگان در آزمون ریاضی گروه آزمایشی ریاضی وفنی 1396 انتخاب شد. نتایج نشان داد عملکرد آزمودنیها در تهران، اصفهان، خراسان رضوی، فارس، مازندران، یزد و البرز در بیشتر سؤالها در مقایسه با سایر استانها بهتر است. تعداد سؤالهای تغییرپذیر در تهران و ایلام از سایر استانها بیشتر است. روش بهینهسازی ترازبندی نشان داد 5/37% سؤالها در عامل اول و16% درصد در عامل دوم برای تمامیاستانها دارای تغییرناپذیری تقریبی آستانهها و83% سؤالها در عامل اول و 71% در عامل دوم دارای تغییرناپذیری بارهای عاملی است. تعداد سؤالهای تغییرپذیر در عامل دوم، بیشتر از عامل اول است، بنابراین برای مقایسه آزمودنیها در استانها بهتر است از سؤالهای عامل اول استفاده شود. بررسی DIF در تعداد زیادی از گروهها تنها با روش ترازبندی کافی نیست، اگر گروه خاصی در پژوهش موردنظر باشد لازم است روشهای DIF دوگروهی استفاده شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تغییرناپذیری اندازهگیری،بهینهسازی ترازبندی،کارکرد افتراقی چندگروهی،آزمون ورودی دانشگاه،
عنوان انگلیسی
Investigating the Invariance of the Factor Structure and the Items of the National Math Test of the Mathematics and Technology and Experimental Group 2016-2017
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of this study was to investigate the invariance of the factor structure of the national test and the item parameters (factor and threshold) in the provinces. The research method is descriptive correlation. In order to investigate the purpose of the research, a sample of 1000 participants in the math test of the Mathematics and Technology experimental group of 1396 was selected from each province. The results showed that in most items, the performance of the examinees in Tehran, Isfahan, Khorasan Razavi, Fars, Mazandaran, Yazd and Alborz is better than most provinces. The number of non-invarince items in Tehran and Ilam is higher than other provinces. The alignment optimization method showed that 37.5% of the items in the first factor and 16% in the second factor for all provinces had approximate invariance of thresholds and 83% of the items in the first factor and 71% in the second factor had invariance in factor loadings. The number of non-invariance items in the second factor is higher than the first factor, so it is better to use the first factor items to compare the examinees in the provinces. Investigating DIF by using the alignment method alone is not enough in a large number of groups. If a specific group is involved in the study, it is necessary to use two-group DIF methods.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
تغییرناپذیری اندازهگیری,بهینهسازی ترازبندی,کارکرد افتراقی چندگروهی,آزمون ورودی دانشگاه
نویسندگان مقاله
مولود علی میرزایی |
دانشجوی دکتری سنجش و اندازهگیری، دانشگاه تهران، تهران، ایران
علی مقدم زاده |
استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران، تهران، ایران
اصغر مینایی |
دانشیار گروه سنجش و اندازهگیری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران
بلال ایزانلو |
استادیار گروه برنامهریزی درسی، دانشگاه خوارزمی، تهران، ایران
کیوان صالحی |
استادیار دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://jresearch.sanjesh.org/article_44338_05dad50c66a87a3cd72d05ad2e5df34d.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات