این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات رفتار سازمانی، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی شناسایی الگوی فرهنگ سازمانی مطلوب در مراکز اطلاع رسانی دانشگاه‌های پیام نور کشور
چکیده فارسی مقاله فرهنگ سازمانی، به عنوان عامل بقای سازمان‌ها و فراهم نمودن رشد سازمانی آنها در نظر گرفته می‌شود. بنابراین این مطالعه با هدف شناسایی و ارائه‌ی الگوی فرهنگ سازمانی مطلوب در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی دانشگاه‌های پیام نور کشور انجام پذیرفت. با توجه به ماهیت و هدف این پژوهش، رویکرد آن ترکیبی است. جامعه موردمطالعه شامل خبرگان دانشگاهی، کتابداران و مدیران کتابخانه‌های دانشگاه‌های پیام نور سراسر کشور است که 18 نفر تا رسیدن به اشباع نظری با استفاده از روش نمونه‌گیری گلوله‌برفی انتخاب شدند. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه‌ساختار یافته است. متن مصاحبه‌ها به روش تحلیل‌مضمون بررسی و در مجموع 4 بعد، 9 مقوله اصلی و 25 زیرمقوله شناسایی شدند، که به صورت ابعاد فرهنگ انسان‌محور(به‌گزینی علمی، بهسازی دانشی)، فرهنگ قانون‌محور(استانداردگرایی و انطباق‌پذیری سازمانی)، فرهنگ تعاملی(چشم‌اندازگرایی، عدالت نهادی، انطباق و انعطاف‌پذیری محیطی)، فرهنگ زیبایی‌شناسی (شاداب‌سازی و استانداردسازی) دسته‌بندی گردیدند. درنهایت این پژوهش با ارائه الگوی فرهنگ سازمانی مطلوب و تایید آن، زمینه لازم را برای فهم و شناخت این مفهوم و به‌کارگیری درست آن در کتابخانه‌ها و مراکز اطلاع‌رسانی دانشگاه‌های پیام نور کشور فراهم آورده است.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله فرهنگ سازمانی،مراکز اطلاع‌رسانی،روش کیفی،دانشگاه پیام‌نور،ایران،

عنوان انگلیسی Identifying The Ideal Organizational Culture Model in the Information Centers of Payam Noor Universities in the Country
چکیده انگلیسی مقاله Organizational culture is considered as the factor of survival of organizations and providing their organizational growth. Therefore, this study is carried out with the aim of identifying and presenting the ideal organizational culture model in the libraries and information centers of Payam Noor universities in the country. According to the nature and purpose of this research, its review is Mix-Method. The studied community includes academic experts, librarians and library managers of Payam Noor universities across the country, 18 of whom were selected using the snowball sampling method until reaching theoretical saturation. The research tool is a semi-structured interview. The text of the interviews was examined by thematic analysis and a total of 4 dimensions, 9 main categories and 25 sub-categories were identified, which are dimensions of human-oriented culture (scientific selection, knowledge improvement), law-oriented culture (standardization and organizational adaptability). ), interactive culture (perspective, institutional justice, adaptation and environmental flexibility), aesthetic culture (refreshing and standardization) were categorized. Finally, this research has provided the necessary background for understanding and recognizing this concept and its correct application in the libraries and information centers of the country's Payam Noor universities by presenting the ideal organizational culture model.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله فرهنگ سازمانی,مراکز اطلاع‌رسانی,روش کیفی,دانشگاه پیام‌نور,ایران

نویسندگان مقاله شهرزاد قاسمی |
کارمند پیام‌نور و دانشجوی دکتری، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران

علی اصغر رضوی |
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران

صفیه طهماسبی لیمونی |
استادیار، گروه علم اطلاعات و دانش شناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران


نشانی اینترنتی https://obs.sinaweb.net/article_705140_44afc5ecda48eee713e1e44cbce3c27b.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات