این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات رفتار سازمانی، جلد ۱۲، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی ارائه مدل رهبری شوخ‌طبعانه در سازمان‌های تولیدی (مورد مطالعه: صنعت تولید برق حرارتی ایران نیروگاه‌های وابسته به وزارت نیرو)
چکیده فارسی مقاله با توجه به اهمیت وجود فضای بانشاط و تعامل دوستانه مدیران ارشد با کارکنان و ترجیح رهبران شوخ‌طبع به رهبران جدی و عبوس، این پژوهش با هدف ارائه مدل رهبری شوخ‌طبعانه در سازمان‌های تولیدی با مطالعه صنعت تولید برق حرارتی، به روش کیفی و منطبق بر نظریه داده‌بنیاد انجام گرفت. تحقیق از لحاظ ماهیت اکتشافی و از نظر هدف کاربردی- توسعه‌ای است. براساس روش نمونه‌گیری قضاوتی-هدفمند و با هدف دستیابی به اشباع نظری، با 21 نفر از مدیران ارشد نیروگاه‌ها، که با مفهوم شوخ‌طبعی و به‌کارگیری آن در هدایت نیروگاه آشنا بودند، مصاحبه نیمه‌ساختاریافته برگزار شد. قابلیت اعتماد مصاحبه‌های انجام‌گرفته، با آزمون کاپای کوهن تایید شد و ضریب توافق 82 درصد حاکی از توافق خوب بین خبرگان بود. بر اساس تحلیل‌ گزاره‌های کلامی خبرگان، 135 مفهوم اصلی استخراج و در نهایت 9 مقوله اصلی مشخص گردید. سپس مدل رهبری شوخ‌طبعانه با رویکرد چارمز، با توجه به ویژگی‌ها و مولفه‌های موثر بر آن برای نخستین بار در سازمان‌های تولیدی ایران ارائه شد. نتایج حاکی است که رهبری شوخ طبعانه می‌تواند در دنیای رقابتی امروز به صنعت تولید برق حرارتی کشور کمک کند تا در بهبود فضای کاری از این سبک بهره برده و به مزیت رقابتی در قبال رقبا دست یابند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله شوخ‌طبعی،رهبری شوخ‌طبعانه،نیروگاه حرارتی،نظریه داده بنیاد،

عنوان انگلیسی Provideing a humorous leadership model in manufacturing organizations by studying the thermal power plant industry affiliated to the Iran Ministry of Energy
چکیده انگلیسی مقاله Considering the importance of having a cheerful atmosphere and friendly interaction of senior managers with the employees and the preference of humorous leaders over serious leaders, this research aims to provide a humorous leadership model by studying thermal power generation industry, in a qualitative way according to the Grounded Theory method. The research is exploratory in nature and applied-developmental in terms of purpose. Based on the judgmental-targeted sampling method and with the aim of achieving theoretical saturation, a semi-structured interview was held with 21 CEOs of power plants, who were familiar with the concept of humor and its application. The reliability of the conducted interviews was confirmed by Cohen's kappa test and the agreement coefficient of 82% indicated a good agreement between the experts. Based on the analysis, 135 main concepts were extracted, and finally 9 main categories were identified. Then, the humorous leadership model was presented with the Charmaz approach was presented for the first time in Iran's production organizations, considering its characteristics and components. The results indicate that humorous leadership can help the country's thermal power generation industry in the competitive world to use this style for improving the work environment and gain a competitive advantage over competitors.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله شوخ‌طبعی,رهبری شوخ‌طبعانه,نیروگاه حرارتی,نظریه داده بنیاد

نویسندگان مقاله محسن اشتیاقی |
دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، پردیس البرز دانشگاه تهران، تهران، ایران

مرجان فیاضی |
استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

عباس نرگسیان |
استادیار، گروه مدیریت دولتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران

علیرضا فولادی |
دانشیار، گروه:زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی، دانشگاه کاشان، کاشان، ایران


نشانی اینترنتی https://obs.sinaweb.net/article_705142_8c6d15b52be97ef9775bbdf52bfb418c.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات