این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
مطالعات رفتار سازمانی
، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۱-۲۲
عنوان فارسی
طراحی الگوی مدیریت تلنگر در مراکز بهداشتی درمانی
چکیده فارسی مقاله
مدیریت تلنگر فرصتهای جالبتوجه و جدیدی برای بهبود بهرهوری کارکنان از طریق تمرکز و بهسازی زمینهسازمانی فراهم میآورد. از مزایای مدیریت تلنگر می توان به اینکه کارکنان مجبور به ایجاد تغییرات گسترده در عادات کاری خود نیستند و به بودجه عمومی بسیارکمی نیاز دارد، اجباری نیست و همیشه امکان اجتناب از آن وجود دارد، اشاره کرد. فلسفه این پژوهش تفسیری، رویکرد آن کیفی و استراتژی آن داده بنیاد و مبتنی بر رویکرد ظاهر شونده میباشد. جامعه مورد مطالعه پرستاران بیمارستانهای شهر کرمان میباشند که 15 نفر تا رسیدن به اشباع نظری با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب گردیدند. ابزار پژوهش، مصاحبه نیمه-ساختاریافته بود. تحلیل داده ها با نرمافزار تحلیل کیفی MAXQDA 2020 انجام گردید. در نهایت مدل نهایی پژوهش با توجه به خانواده شش سی رویکرد گلیزری ارائه شد. مدل مربوطه به علل، عوامل همبسته، عوامل میانجی، اقتضائات و نتایج مقوله محوری پژوهش اشاره دارد. در نهایت این پژوهش با ارائه الگوی مدیریت تلنگر، زمینه لازم را برای فهم و شناخت این مفهوم و بکارگیری درست آن در سازمانهای بهداشتی فراهم آورده است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مدیریت تلنگر،تئوری اقتصادی رفتاری،معماری انتخاب،نظریه داده بنیاد،
عنوان انگلیسی
Designing a Nudge Management Model in Health Care Organizations
چکیده انگلیسی مقاله
Nudge management brings exciting and new opportunities to improve employee productivity through focus and organizational improvement. Among the benefits of nudge management is that employees do not have to make extensive changes to their work habits and need very little public funding, it is optional, and it is always possible to avoid it. The philosophy of this interpretive study is its qualitative approach, and its strategy is grounded theory based on the emerging approach. The population was the nurses of Kerman hospitals, 15 of whom were selected using a purposeful sampling method until reaching theoretical saturation. The research tool was a semi-structured interview. Data analysis was carried out in MAXQDA 2020 quality analysis software. Ultimately, the final model of the study was presented based on Glaser's six C's family approach. The relevant model refers to the causes, correlation factors, mediating factors, requirements and the results of the axial category of the study. Finally, by presenting the nudge management model, the study provided the necessary ground for understanding and recognizing this concept and its proper application in health organizations.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
مدیریت تلنگر,تئوری اقتصادی رفتاری,معماری انتخاب,نظریه داده بنیاد
نویسندگان مقاله
فاطمه شمسی |
دانشجوی دکتری مدیریت دولتی گرایش رفتار سازمانی، گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
غلامرضا ملک زاده |
دانشیار گروه مدیریت دانشکده علوم اداری و اقتصادی دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
علی رضا خوراکیان |
استاد، گروه مدیریت، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد، ایران
حسن زارعی متین |
استاد، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه تهران، دانشکدگان فارابی، قم، ایران
نشانی اینترنتی
https://obs.sinaweb.net/article_701383_e6a66c494c938749159eee156bcf63af.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات