این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
مطالعات رفتار سازمانی
، جلد ۱۱، شماره ۴، صفحات ۲۳-۶۴
عنوان فارسی
ارایه چارچوب مفهومی مدیریت هیجانات در فرایندهای منابع انسانی سازمان با رویکرد فراترکیب
چکیده فارسی مقاله
فرایندهای منابع انسانی در سازمان ذاتاً هیجانی میباشند و میتوانند منشأ بروز هیجانات کارکردی و غیرکارکردی مختلفی بوده به گونه ای که اهداف و اثربخشی هریک از فرایندهای منابع انسانی را تحت تأثیر قرار دهد. در این مقاله با مرور سیستماتیک ادبیات به روش فراترکیب، به تبیین یک چارچوب مفهومی جهت مدیریت هیجانات در هریک از فرایندهای منابع انسانی پرداخته شده است. در چارچوب مفهومی ارایه شده، با انتخاب و تحلیل 66 مقاله منتخب، 349 کد اولیه شناسایی و در قالب 7 مقوله اصلی شامل حالت، موقعیت(علت)، پیامد، کارکرد، راهکار و زمینه و آثار مدیریت هیجانات در فرایندهای منابع انسانی سازمان، تبیین گردید. با تحلیل مضمون کدهای اولیه، مجموعاً 55 مضمون اصلی شناسایی شد، که 28 مضمون مربوط به راهکارهای مدیریت هیجانات در قالب چهار فرایند جذب و استخدام، آموزش و توانمندسازی، مدیریت عملکرد و جبران خدمات ارایه گردید. همچنین 8 مضمون به عنوان علت، 3 مضمون به عنوان پیامد، 3 مضمون به عنوان کارکرد و 9 مضمون به عنوان متغیرهای زمینه ای مؤثر بر اثربخشی راهکارها، شناسایی و در مجموع مهمترین آثار مدیریت هیجانات در فرایندهای منابع انسانی، بهبود نگرش، بهبود احساس و بهبود رفتار کارکنان و همچنین ایجاد مزیت رقابتی برای سازمان تبیین گردید.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مدیریت هیجان،تنظیم هیجان،منابع انسانی،مرور نظامند،فراترکیب،
عنوان انگلیسی
Identifying the conceptual framework of emotion management in human resource processes of the organization: Meta-Synthesis study
چکیده انگلیسی مقاله
Human resource processes in the organization are inherently emotional and can be the source of various functional and dysfunctional emotions in such a way that they affect the goals of each of the human resource processes and reduce their effectiveness. In this article, through a systematic review of the literature, a framework for managing emotions in each of the human resource processes has been presented using the Meta-Synthesis method. In the proposed framework, by selecting and analyzing 66 articles, 349 primary codes were identified and placed in the form of 7 main categories including state, situation (cause), consequence, function, solution and context, and effects of emotion management on an organization’s human resource processes. By analyzing the primary codes, 55 main themes were identified, of which 28 themes related to emotion management solutions were presented in the form of four processes: recruitment, training and empowerment, performance management, and compensation. In addition, 8 themes were identified as causes, 3 themes as consequences, 3 themes as functions, and 9 themes as contextual variables affecting the effectiveness of solutions. In general, the most important effects of emotion management in human resource processes, improvement of attitude, improvement of feelings, and improvement of employees' behavior, as well as the creation of competitive advantage for the organization were explained.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
مدیریت هیجان,تنظیم هیجان,منابع انسانی,مرور نظامند,فراترکیب
نویسندگان مقاله
علیرضا محمدی |
دانشجوی دکتری مدیریت منابع انسانی، دانشگاه علامهطباطبائی، تهران، ایران
بهروز رضایی منش |
دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامهطباطبائی، تهران، ایران
میرعلی سیدنقوی |
استاد گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
وجه الله قربانی زاده |
دانشیار گروه مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامهطباطبائی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://obs.sinaweb.net/article_697549_459321edb8614ec394bf4e608d4810f1.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات