این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات رفتار سازمانی، جلد ۱۱، شماره ۳، صفحات ۱-۳۰

عنوان فارسی طراحی و تبیین مدل رفتاری مبتنی بر عقلانیت الهی و احساس
چکیده فارسی مقاله در میان عوامل تأثیر گذار بر شکل‌گیری رفتار ، نقش «عقلانیت و احساساسات» از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. هدف از این پژوهش طراحی مدل رفتاری مبتنی بر عقلانیت الهی و احساس می‌باشد. روش تحقیق از نظر هدف، توسعه‌ای- کاربردی و از نظر ماهیت و روش، توصیفی است. راهبرد این تحقیق کیفی و کمی می‌باشد. در مرحله کیفی با استفاده از روش فرایند چرخه‌ای تحلیل و با بهره گیری از فن دلفی، رفتارهای شناسایی شده حاصل از عقلانیت الهی و احساس، به چهار دسته‌ی: متعالی، پسندیده، ناپسند و پَست طبقه‌بندی شد و روایی محتوایی مدل توسط 14 نفر از خبرگان آگاه به موضوع تایید گردید. جامعه‌ی آماری تحقیق شامل 1477 نفر از کارکنان شرکت توزیع برق شیراز می‌باشد که نمونه 313 نفری به روش تصادفی انتخاب گردید. جمع‌آوری و تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از پرسشنامه و بوسیله نرم افزارهای SPSS-23 و PLS-3 و با روش مدل‌سازی معادلات ساختاری انجام شد. یافته‌ها نشان داد عقلانیت الهی کارکنان بر رفتارهای پسندیده، ناپسند و پَست اثرگذار است. از سوی دیگر، اثر عقلانیت الهی کارکنان بر رفتار متعالی و همچنین احساسات کارکنان بر رفتارهای چهارگانه تایید نشد که پس از آسیب شناسی، پیشنهاداتی برای تقویت رفتار متعالی کارکنان ارائه گردید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله عقل،عقلانیت الهی،احساس،رفتار،

عنوان انگلیسی Designing and explaining a behavioral model based on divine rationality and emotion
چکیده انگلیسی مقاله Among the factors influencing the formation of behavior, the role of "rationality and emotions" is of particular importance. The purpose of this study is to design a behavioral model based on divine rationality and emotion. The research method is developmental-applied in terms of purpose and descriptive in terms of nature and method. The strategy of this research is qualitative and quantitative. In the qualitative stage, using the method of cyclical analysis process and using Delphi technique, the identified behaviors resulting from divine rationality and emotion were classified into four categories: transcendent, pleasing, distasteful, and inferior, and content validity. The model was approved by 14 knowledgeable experts. The statistical population of the study includes 1477 employees of Shiraz Electricity Distribution Company, of which a sample of 313 people was randomly selected. Data were collected and analyzed using a questionnaire by SPSS-23 and PLS-3 software and structural equation modeling. The findings showed that the divine rationality of employees affects good, bad and bad behaviors. On the other hand, the effect of employees 'divine rationality on transcendent behavior as well as employees' feelings on the four behaviors was not confirmed. After pathology, suggestions were made to strengthen the transcendent behavior of employees.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله عقل,عقلانیت الهی,احساس,رفتار

نویسندگان مقاله سعید خواجه فرد |
 دانشجوی دکتری مدیریت دولتی، گرایش رفتار سازمانی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمان، کرمان، ایران.

یاسر سالاری |
استاد یار، گروه فلسفه و کلام اسلامی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمان، کرمان، ایران .

سنجر سلاجقه |
دانشیار، گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد کرمان، کرمان، ایران.


نشانی اینترنتی https://obs.sinaweb.net/article_697047_be846e29bebcbaf2c5ee65e90781654f.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات