این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
مطالعات رفتار سازمانی
، جلد ۱۱، شماره ۱، صفحات ۱۱۵-۱۴۴
عنوان فارسی
واکاوی بدقلقی سازمانی: ویژگیهای کارکنان بدقلق و عوامل مؤثر بر آنها
چکیده فارسی مقاله
کارکنان بدقلق، کارکنانی هستند که کارکردن با آنها سخت است و تجربه کارکردن با آنان گاهی به یکی از آزاردهندهترین تجربههای کاری در سازمان تبدیل میشود. هدف این پژوهش، شناسایی ویژگیهای کارکنان بدقلق و عوامل مؤثر بر آن در سازمانهاست. رویکرد این پژوهش، کیفی است. مشارکتکنندگان پژوهش با شیوه نمونهگیری قضاوتی هدفمند و به روش گلولهبرفی و براساس این ملاک اصلی که تجربه زیسته کارکردن با کارکنان بدقلق را داشته باشند، انتخاب شدند. روش گردآوری اطلاعات در این پژوهش، مصاحبه نیمهساختاریافته بود. شیوه تحلیل دادههای مصاحبه در این پژوهش، تحلیل مضمون بود. پژوهش حاکی از آن است که رفتارهای بدقلقی در سه دسته شناختی، نگرشی و رفتاری قابل دستهبندی بوده و عوامل محیطی و ساختاریِ ویژهای میتوانند بهعنوان تقویتکنندههای این رفتارها در سازمان، به آن دامن بزنند. فهم مصادیق رفتاری کارکنان بدقلق به افراد کمک میکند تا با اتخاذ راهبرد تعاملی و اراتباطات مناسب، تجربه آزاردهنده کارکردن با چنین افرادی را به تجربهای اثربخش تبدیل کنند. همچنین آگاهی از تقویتکنندهها یا عوامل مؤثر بر بدقلقی کارکنان، به رهبران و مدیران سازمان این امکان را میدهند تا با مدیریت این زمینهها، نسبت به مدیریت کارکنان بدقلق سازمانی اقدام کنند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
رفتارهای منفی سازمانی،کارکنان بدقلق،ویژگیهای کارکنان،
عنوان انگلیسی
Understanding the Difficult Employees Characteristics and Analyzing of Factors Affecting Them
چکیده انگلیسی مقاله
It seems that working with difficult employees is a common experience of all those who have experienced different careers and organizations. Sometimes this experience is so annoying that it leads to leaving the job and leaving the organization. The solution to such Annoying experiences is not to remove these people from the organization, but to identify the behavioral characteristic of this group of employees and apply appropriate interactive and communication strategies with them. This is due to the fact that organizational human beings are affected by environmental and structural characteristics and when entering the organization, they cannot work like a person devoid of personal and personality feelings and characteristics and without being affected by environmental and structural conditions. This research examines organizational misbehavior by identifying the characteristics of difficult employees in organizations. And the characteristics of difficult employees or difficult behaviors are identified through interviews with participants who have lived the experience of working with these employees. Thematic analysis was the method of analyzing the interview data in this research. The findings suggest that difficult behaviors can be categorized into three categories: cognitive, emotional, and behavioral. And special environmental and structural factors can act as reinforcers of these behaviors in the organization.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
رفتارهای منفی سازمانی,کارکنان بدقلق,ویژگیهای کارکنان
نویسندگان مقاله
آوات یزدان خواە |
دانشجوی کارشناسی ارشد مدیریت کسب و کار، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.
روح اله سهرابی |
استادیار، گروه حسابداری، دانشکده علوم اقتصادی و اجتماعی، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.
علی اصغری صارم |
استادیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه بوعلی سینا، همدان، ایران.
نشانی اینترنتی
https://obs.sinaweb.net/article_252383_b6a8c5be1d3e65d690269a5dcaa8c61d.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات