این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
مطالعات رفتار سازمانی
، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۴۷-۷۶
عنوان فارسی
مطالعه تجارب زیسته مدیران شرکتهای دانشبنیان ایران در زمینه رهبری دانشی
چکیده فارسی مقاله
اگرچه تاچندیپیش سخن از مدیریت دانش، موضوع جالبی در کانونهای تفکر بود، اکنون سخن از رهبری دانشی بهمیان آمده و توجه اندیشمندان فعال در قلمرو مدیریت را به خود جلب کرده است. مسائل مدیریتی، یکی از اساسیترین مشکلات شرکتهای نوپای دانشبنیان است و تلفیق و ارتباط بین مباحث دانشبنیان و رهبری برای این شرکتها میتواند بسیار راهگشا باشد. با کمک رهبری دانشی بهصورت تلفیق تواناییهای مهندسی و قدرت رهبری، میتوان به اهداف سازمانی در شرکتهای دانشبنیان دست یافت. هدف این تحقیق، مطالعه تجارب زیسته مدیران شرکتهای دانشبنیان ایران در زمینه رهبری دانشی میباشد. این تحقیق کیفی از نوع پدیدارشناسی است. برای گردآوری دادهها از مصاحبه نیمهساختارمند استفاده شد. جامعه آماری پژوهش کلیه مدیران شرکتهای دانشبنیان ایران بهعنوان مطلعان کلیدی در زمینه رهبری دانشی میباشند و نمونه آماری، توسط اشباع دادهها، تعداد 12 مصاحبه است. برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش 7 مرحلهای کلایزی و نرمافزار MaxQDA استفاده شد. نتایج، حاکی از استخراج 209 کد در ابتدا بود که پس از انجام تحلیلها، 5 تم و 20 خوشه باتوجهبه مفاهیم صورتبندیشده استخراج شد. باتوجهبه تحلیلهای صورتگرفته تجارب زیسته مدیران شرکتهای دانشبنیان ایران در زمینه رهبری دانشی شامل 5 محور میباشد که عبارتند از: 1. سیاستهای آموزشی، 2. سیاستهای حمایتی، 3. سیاستهای مشارکتی/ ارتباطی، 4. سیاستهای توسعهای با محوریت دانش، 5. سیاستهای توانمندسازی شرکت. براساس یافتهها میتوان نتیجه گرفت ترکیب تواناییهای مهندسی در شرکتهای دانشبنیان و رهبری دانشی باعث اثربخشی عمیق و مثبت در حل مسائل و مشکلات و دستیابی به اهداف سازمانی بهویژه در شرکتهای نوآور و دانشمحور خواهد بود
کلیدواژههای فارسی مقاله
تجارب زیسته،شرکت های دانش بنیان،رهبری دانشی،
عنوان انگلیسی
Study of the Lived Experiences of the Managers of Iranian Knowledge-Based Companies in the Field of Knowledge Leadership
چکیده انگلیسی مقاله
Although until recently there was talk of knowledge management as an interesting topic in think tanks, now there is talk of knowledge leadership and it has attracted the attention of active thinkers in the field of management. Management issues are one of the main problems of start-up knowledge-based companies, and the combination of communication between knowledge-based and leadership issues can be very helpful for these companies. With the help of knowledge leadership, by combining engineering skills and leadership power, organizational goals can be achieved in knowledge-based companies. The purpose of this research is to study the lived experiences of managers of Iranian knowledge-based companies in the field of knowledge leadership. This qualitative research is of phenomenological type. The statistical population of the study is all managers of knowledge-based companies in Iran as key informants in the field of knowledge leadership. The statistical sample, by data saturation, is 12 interviews. Seven-level Colaizzi method and maxqda software were used to analyze the data. The results showed that 209 codes were extracted at the beginning, after which 5 themes and 21 clusters were extracted according to the formulated concepts. Therefore, the lived experiences of the managers of knowledge-based companies in Iran in the field of knowledge-based leadership include 5 themes, which are: 1) Educational policies 2) Supportive policies 3) Participatory / communication policies 4) Knowledge-driven development policies 5) Company empowerment policies. Based on the findings, it can be concluded that the combination of engineering capabilities in knowledge-based companies and knowledge leadership will cause deep and positive effectiveness in solving problems and achieving organizational goals, especially in innovative and knowledge-based companies.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
تجارب زیسته,شرکت های دانش بنیان,رهبری دانشی
نویسندگان مقاله
عمار جعفری |
دانشجوی دکتری گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان) اصفهان ایران
نرگس سعیدیان خوراسگانی |
استادیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان (خوراسگان) اصفهان ایران
بدری شاه طالبی حسین آبادی |
دانشیار، گروه مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد اصفهان(خوراسگان)،اصفهان ایران
نشانی اینترنتی
https://obs.sinaweb.net/article_244951_c541b3718e604f0019826a1a6e8810bf.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات