این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مطالعات رفتار سازمانی، جلد ۱۰، شماره ۲، صفحات ۱۰۵-۱۳۴

عنوان فارسی مناسبات کار و زندگی در جامعه آکادمیک: آزمون یک الگوی مفهومی بومی
چکیده فارسی مقاله در شرایط تغییر فرهنگ کار، توسعه فناوری‌های نوین و اقتضائات اجتماعی- فرهنگی، شاهد کم‌رنگ‌شدن مرزهای کار و زندگی هستیم. برای نمونه، کمتر پژوهشی در حوزه مطالعات خانواده را می‌توان یافت که به‌صورت مشهود یا مکنون متأثر از کار و مطالبات آن نباشد. این پژوهش با تمرکز بر مشاغل دانشی و اقتضائات خاص آن، درمورد اعضای هیئت‌علمی پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی انجام شد. پژوهش با آزمودن الگویی که دربردارنده روابط دوسویه و هر دو وجه منفی و مثبت برهم‌کنش عرصه‌های کار و زندگی افراد بود، آغاز شد. مشغولیت مستمر ذهنی، تعدد و تنوع نقش‌های کاری، سرریز نگرش‌های منفی/ مثبت، کاری/ خانوادگی، مطالبه‌گری مسئولیت‌های خانوادگی، حمایتگری خانواده و پروای مراقبت و ارتقای مهارت‌های زندگی ابعاد تشکیل‌دهنده این الگو بودند. سپس پرسشنامه‌ای شامل شاخص‌های تشکیل‌دهنده این چارچوب تدوین و میان نمونه آماری توزیع شد. آزمونِ الگو توسط مدل‌سازی معادلات ساختاری و نرم‌افزار PLS انجام شد و پس از حذف گویه‌های دارای بار عاملی پایین، الگو مورد تأیید قرار گرفت. آزمون‌های آماری مقایسه میانگین یک گروه، دو گروه و تحلیل واریانس، وضعیت موجودِ مناسبات کار و زندگی اعضای هیئت‌علمی را به‌تفکیک ویژگی‌های جمعیت‌شناختی مشخص کرد. نتایج این بخش از تحقیق نشان داد میانگین تضاد کار با زندگی و درعین‌حال، غنی‌شدن زندگی توسط کار در اعضای هیئت‌علمی پژوهشگاه در سطح بالاتر از متوسط است. غنی‌شدن کار توسط زندگی در زنان به‌صورت معنی‌داری بیش از مردان بود. درنهایت میانگین تضاد کار با زندگی در استادیاران بیشتر از مرتبه‌های علمی دانشیار و استاد بود. جمع‌بندی نتایج تحقیق نشانگر ظهور و بروز هر دو وجه مثبت و منفی مناسبات کار و زندگی در افراد آکادمیک بود.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مناسبات کار و زندگی،اعضای هیأت علمی،سرریز مثبت،سرریز منفی،

عنوان انگلیسی Work-Life Interface in Academic Society: Testing an Indigenous Conceptual Model
چکیده انگلیسی مقاله In the conditions of changing work culture, development of new technologies and socio-cultural requirements, we are witnessing the blurring of the boundaries of work and life. For example, less research can be found in the field of family studies that is not explicitly or implicitly affected by work and its demands. This research- focusing on knowledge occupations and their specific requirements- was conducted on the faculty members of the Institute for Humanities and Cultural Studies. The research began by examining a model that included two-way relationships with both negative and positive aspects of people's work life interface. Continuous mental engagement, multiplicity and diversity of work roles, spillover of negative / positive work / family attitudes, demanding family responsibilities, family support and caring, and improving life skills were the components of this model. Then a questionnaire containing the indicators of this framework was developed and distributed among the statistical sample. The model tested by structural equation modeling and PLS software and after deleting the items with low factor loading, the model was confirmed. Statistical tests of one sample, two samples and analysis of variance determined the current state of work life interface of faculty members based on demographic characteristics. The results of this part of the research showed that the average of work life conflict and at the same time, work life enrichment in the faculty members of the research institute is above the average level. Work life enrichment was significantly higher in women than men. Finally, the average level of work life conflict in assistant professors was higher than associate professor and professor. Summarizing the results of the study showed the emergence and occurrence of both positive and negative aspects of work and life relationships in academics.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله مناسبات کار و زندگی,اعضای هیأت علمی,سرریز مثبت,سرریز منفی

نویسندگان مقاله الهام ابراهیمی |
استادیار گروه مدیریت ،پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی


نشانی اینترنتی https://obs.sinaweb.net/article_244957_3b0b9f977838078bb250477cd069fdc3.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات