این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
سه شنبه 2 دی 1404
مطالعات رفتار سازمانی
، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۱-۲۸
عنوان فارسی
شناسایی برخی از کارکردهای استعاره در رهبری سازمان
چکیده فارسی مقاله
محیط پویا و پیچیده امروز، دیگر مجال و فرصت زیادی برای واکنش مناسب فراهم نمیآورد. شرکتهایی که نمیتوانند با تغییرات همراه شوند نابود میشوند. علاوهبراین، کارکنان در بمباران اطلاعات عصر دیجیتال، کمتر مجالی برای توجه پیدا میکنند. هرگونه ابهام هم در امور، هم بر شدت پیچیدگی میافزاید. رهبران سازمان برای ارتباط با کارکنان و همسوسازی آنها باید به شکلی شفاف، دقیق و در کمترین زمان ممکن اطلاعات را منتقل نمایند. استعاره بهعنوان یک ابزار توانمند و بسیار کارا در انتقال مفاهیم میتواند به رهبر در دستیابی به اهداف مدنظرش کمک کند؛ ابزاری قدرتمند که بسیاری از شعرا و نویسندگان بزرگ از آن بهرهها جستهاند؛ چراکه استعاره حجم زیادی از مفاهیم را در کمترین کلمات منتقل میکند. چشماندازسازی، الهامبخشی و اقناع از کارکردهای اصلی استعاره تصور میشود. پژوهش پیش رو با هدف بررسی نقش و کارکرد استعاره در رفتار رهبری سازمان با استفاده از روش قومنگاری و روش تحلیل مضمون در تحلیل دادهها، به مطالعه یکی از سازمانهای موفق که چند تجربه تغییر موفق سازمانی را پست سر گذاشته، پرداخته است. در بیش از یک سال مشاهده و شرکت در جلسات متعدد رهبری سازمان سعی شده است استعارههای بهکاربردهشده شناسایی و براساس کارکرد، دستهبندی شوند. پس از بررسی و انجام تحلیل محتوا چهار کارکرد برای استعارهها شناسایی شد. بهنظر میرسد رهبر در برهههای مختلف زمانی تمرکز بیشتری بر استفاده از کارکردهای خاص از استعاره برمبنای کارکرد آنها داشته است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
استعاره،تحلیل مضمون،قومنگاری،رهبری سازمان،الهامبخشی،تغییر سازمانی،
عنوان انگلیسی
Identifying Some Metaphorical Functions in Organizational Leadership
چکیده انگلیسی مقاله
Today's dynamic and complex environment no longer provides much opportunity for appropriate response. Companies that can't keep up with the changes are being destroyed. In addition, employees have less room for attention in the information age bombardment of the digital age. Any ambiguity in both matters adds to the complexity. Organizational leaders need to communicate information in a transparent, accurate, and timely manner in order to communicate and align with employees. Metaphor as a powerful and very effective tool in conveying concepts can help the leader to achieve his goals; a powerful tool that many great poets and writers have used; because metaphor conveys a large amount of concepts in the fewest words. Perspective, inspiration and persuasion are considered to be the main functions of metaphor. The present study aims to investigate the role and function of metaphor in the behavior of the organization leader in one of the successful organizations that has experienced several successful organizational changes using ethnography and content analysis. In more than a year of observing and participating in various meetings of the leader of the organization, an attempt has been made to identify the metaphors used and to classify them according to function. After reviewing and performing content analysis, four functions were identified for metaphors. The leader seems to have focused more on using specific functions than metaphors based on their function at different times.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
استعاره,تحلیل مضمون,قومنگاری,رهبری سازمان,الهامبخشی,تغییر سازمانی
نویسندگان مقاله
سعید صحت |
دانشیار دانشکده مدیریت و حسابداری دانشگاه علامه طباطبائی.
امیر صفری مقدم |
دانشجوی دکتری بازرگانی گرایش رفتارسازمانی و منابع انسانی دانشگاه علامه طباطبائی.
محسن اشعاری |
دانشجوی دکتری بازرگانی گرایش بازاریابی دانشگاه تهران (پژوهشگر دانشگاه توسعه اجتماعی رسالت).
بهناز پانی |
دانشجوی دکتری بازرگانی گرایش رفتارسازمانی و منابع انسانی دانشگاه علامه طباطبائی.
نشانی اینترنتی
https://obs.sinaweb.net/article_243617_9539f8e5dfb662776d7daf94f12f0989.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات