این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 3 دی 1404
مطالعات رفتار سازمانی
، جلد ۹، شماره ۴، صفحات ۱۹۴-۲۲۳
عنوان فارسی
نظریهپردازی رفتار شبکهسازی کارکنان مبتنی بر نظریه تحلیل داده بنیاد
چکیده فارسی مقاله
شبکه سازی، ابزاری برای توسعه حرفهای است که سبب میشود که افراد روی مهارتهای اجتماعی خود سرمایهگذاری کنند. افراد ازطریق ایجاد، پرورش و استفاده از روابط غیررسمی سعی در کسب مساعدت در کار یا پیشرفت در مسیر شغلی دارند. این پژوهش کیفی با هدف ارائه الگوی رفتار شبکهسازی کارکنان در دانشگاه لرستان انجام گرفت. این مطالعه از نوع پژوهشهای کیفی است که با استفاده از نظریه دادهبنیاد انجام شده است. 18 مصاحبه با کارکنان دانشگاه لرستان انجام شد. حاصل این مصاحبهها، مجموعهای از مضامین اولیه بود که طی فرایند کدگذاریِ باز، گردآوری و از درون آنها مقولههایی استخراج شد؛ سپس در مرحله کدگذاری محوری، پیوند میان این مقولهها ذیل عناوین: شرایط علی، پدیده محوری، راهبردها، عوامل زمینهای، شرایط مداخلهگر و پیامدهای رفتار شبکهسازی کارکنان درقالب پارادایم کدگذاری محوری تعیین شد؛ درادامه و در مرحله کدگذاری انتخابی نیز، سیر داستان ترسیم شد. نتایج نشان داد عوامل علّی رفتار شبکهسازی کارکنان عبارتند از: نیازهای عاطفی و اجتماعی، نیازهای مادی، نیاز کسب قدرت، نیازهای اطلاعاتی و نیاز به امنیت شغلی. راهبردهای مرتبط با رفتار شبکهسازی افراد، سه نوع اقدامات فردی، مدیریتی و سازمانی را دربرمیگیرد. ارتباطات رسمی نامناسب، ویژگیهای ساختاری سازمان، تعاملات متقابل افراد، برنامههای رفاهی سازمان و ویژگیهای شبکه (گروه)، عوامل مداخلهای شناساییشده بود و ویژگیهای خاص فردی، ویژگیهای شغلی و ویژگیهای فرهنگی – هنجاری، عوامل زمینهای این پدیده بودند. بهبود ساختار سازمانی، اثربخشی اقدامات فردی کارکنان، تسهیل و کنترل تصمیمات و فعالیتهای مدیریت، افزایش اثربخشی و کارایی سازمان، بهبود تعهد سازمانی، ایجاد مانع در تصمیمات و اقدمات سازمان و افزایش تعارضات سازمانی پیامدهایی بودند که از رفتار شبکهسازی افراد حاصل میشود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
ارتباطات،رفتار شبکهسازی کارکنان،کارکنان دانشگاه لرستان،
عنوان انگلیسی
Employee networking behavior theorizing based on the grounded theory analysis
چکیده انگلیسی مقاله
Networking is a tool for professional development that allows people to invest in their social skills. By creating, nurturing, and using informal relationships, people try to get help at work or career advancement. The purpose of this qualitative study was to design a model of employees networking behavior at Lorestan University. This study is a qualitative research based on grounded theory analysis. 18 interviews were conducted with the employees of Lorestan University. The result of these interviews was a series of initial themes that were collected and extracted during the open coding process. Then in the axial coding stage, the link between these categories was as follows: Causal conditions, axial phenomenon, Strategies, contextual factors, intervening conditions, and consequences of employee networking behavior were determined in the context of a central coding paradigm; the storytelling process was then drawn in selective coding phase. The results showed that the causal factors of employee networking behavior were: emotional and social needs, material needs, the need to gain power, information needs and the need for job security. Strategies related to people's networking behavior include three types of individual, managerial, and organizational actions. Inappropriate formal communication, organizational structural features, interactions between individuals, organizational welfare programs, and network characteristics (group) were identified as intervening factors and specific individual characteristics, job characteristics, and Normative - cultural characteristics were the contextual factors of this phenomenon. Improving organizational structure, the individual employee actions effectiveness, facilitating and controlling management decisions and activities, enhancing organizational effectiveness and efficiency, improving organizational commitment, hindering organizational decisions and actions and increasing organizational conflicts resulted from networking behavior.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
ارتباطات,رفتار شبکهسازی کارکنان,کارکنان دانشگاه لرستان
نویسندگان مقاله
محمد حکاک |
دانشیار گروه مدیریت، دانشکده اقتصاد و علوم اداری، دانشگاه لرستان.
راضیه فعلی |
دانشجوی دکتری رشته مدیریت دولتی- مدیریت منابع انسانی، دانشکده اقتصاد و علوم اداری، دانشگاه لرستان.
نشانی اینترنتی
https://obs.sinaweb.net/article_239477_fc530926491e7ee3d12b7468dd0fe0a1.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات