این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
چهارشنبه 26 آذر 1404
مهارت آموزی
، جلد ۱۲، شماره ۴۵، صفحات ۷-۳۴
عنوان فارسی
مهارت آموزی و میزان اثرگذاری آن در زندگی فردی و اجتماعی سوادآموزان
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش مهارتآموزی و میزان اثرگذاری آن در زندگی فردی و اجتماعی سوادآموزان بود.
این پژوهش با رویکرد آمیخته اکتشافی انجام شد. جامعه آماری بخش کیفی، مدیران و آموزشدهندگان نهضت سوادآموزی استان سمنان در سال 1401 بودند که 10 نفر طبق اصل اشباع نظری با روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند
. جامعه آماری
بخش کمی، آموزشدهندگان نهضت سوادآموزی استان سمنان در سال تحصیلی 1401-1400 بودند که
80 نفر
با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس
بهعنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش در بخش کیفی
مصاحبه نیمه ساختاریافته و در بخش کمی پرسشنامه محققساخته مبتنی بر دادههای بخش کیفی بود.
میزان پایایی در بخش کیفی با روش هولستی 86/0 محاسبه شد که حاکی از پایایی مطلوب بود و روایی با استفاده از معیار کیفیت (مؤثق بودن) سنجیده و مورد تأیید قرار گرفت.
نتیجۀ تحلیل دادهها منجر به شناسایی 220 مضمون پایه (مؤلفه)، 41 مضمون سازماندهنده فرعی در زمینۀ مهارتآموزی سوادآموزان گردید که در قالب 3 مضمون فراگیر (مهارتهای زندگی، مهارتهای حقوق شهروندی، مهارتهای عملی) و 8 مضمون سازماندهنده اصلی سازماندهی شامل مهارتهای فردی
،
مهارت اقتصادی، مهارت اجتماعی ـ فرهنگی، مهارت زیستمحیطی، مهارت حقوق اجتماعی، مهارت حقوق سیاسی، مهارت حقوق مدنی، مهارت حقوق و مهارتهای عملی سازماندهی شدند.
نتایج بخش کمی نشان داد که آموزش مهارتهای معنوی، مهارت اقتصادی در خانواده، همدلی، کاهش آلودگی،
مهارت آموزشی و بهداشتی،
مهارت شرکت در تجمعات، مهارت حقوق مربوط به مساوات، مهارت حداقل حقوق فرهنگی پایه و
مهارت کاربردی در منزل بیشترین تأثیر را بر زندگی فردی و اجتماعی سوادآموزان دارد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
مهارت آموزی، سوادآموزی، سوادآموزان، نهضت
عنوان انگلیسی
Skills training and its impact on the individual and social life of literates
چکیده انگلیسی مقاله
The aim of the current research was skill training and its impact on the individual and social life of literate students.
This research was conducted with a mixed exploratory approach. The statistical population of the qualitative section
were
managers and teachers of the literacy movement of Semnan province in 2022,
that 10 people practical experience were
selected according to the principle of theoretical saturation with the purposeful sampling method. The statistical population of the quantitative part was the teachers of the literacy movement of Semnan province in the academic year 2021-2022
that
80 people were selected as a sample using available sampling method. The research tools in the qualitative part were semi-structured interview and review of the available documents in this field.
In the quantitative part, the researcher-made questionnaire was based on the data of the qualitative part.
Reliability in the qualitative part was calculated using the Holstein method of 0.86, which indicated good reliability, and validity was measured and confirmed using the quality criterion (reliability).
The data were analyzed
via
thematic analysis method. The result of the data analysis led to the identification of 220 basic themes, 41 sub-organizing themes in the field of literacy learning in the form of 3 comprehensive themes, environmental skill, social rights skills, political rights skills, civil rights skills, cultural rights skills and practical skills were organized.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
skill training, literacy, literate students, movement
نویسندگان مقاله
سکینه جعفری | sakineh jafari
فاطمه زهرا عزیزیان | fatemeh-zahra azizian
نشانی اینترنتی
http://faslnameh.irantvto.ir/browse.php?a_code=A-10-506-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
آمیخته ( کمی و کیفی )
نوع مقاله منتشر شده
مقاله علمی پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات