این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۳۳، شماره ۲، صفحات ۲۳۲-۲۴۶

عنوان فارسی ویژگی‌های روان‌سنجی نسخه فارسی پرسش‌نامه بین‌المللی افسردگی (IDQ) و پرسش‌نامه بین‌المللی اضطراب (IAQ) در دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی شهر تهران
چکیده فارسی مقاله   سابقه و هدف: آخرین ویراست طبقه‌بندی بین‌المللی بیماری‌ها (ICD-11) در سال 2022 شامل توصیفات و قوانین تشخیصی به روز شده برای «دوره افسردگی» و «اختلال اضطراب فراگیر» بود. تنها معیار خودگزارشی هم‌سو با این اختلالات پرسش‌نامه بینالمللی افسردگی (IDQ) و پرسش‌نامه بینالمللی اضطراب (IAQ) است. بنابراین، هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی پرسش‌نامه بینالمللی افسردگی (IDQ) و پرسش‌نامه بینالمللی اضطراب (IAQ) در ایران با تمرکز بر جمعیت دانشجویی بود.
مواد و روشها: در قالب یک مطالعه توصیفی، 550 دانشجوی دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران که در سال تحصیلی 1402-1401 مشغول تحصیل بودند، از طریق نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند و ابزارهای پژوهش را تکمیل کردند. برای بررسی پایایی این دو پرسش‌نامه از دو شیوه همسانی درونی و بازآزمایی با فاصله 2 هفته استفاده شد. روایی سازه آنها در نمونه دانشجویان، با استفاده از تحلیل‌های عاملی اکتشافی و تأییدی مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافتهها: طبق نتایج، ضریب آلفای کرونباخ برای پرسش‌نامههای افسردگی و اضطراب به ترتیب برابر 92/0 و 93/0 و ضریب هم‌بستگی درون‌طبقه‌ای 86/0 و 84/0 بود که نشان‌ دهنده همسانی درونی و پایایی بازآزمایی بالای هر دو پرسش‌نامه بود. تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که تمام پرسش‌ها در هر دو پرسش‌نامه به یک عامل مربوط می‌شوند.
استنتاج: در مجموع، می‌توان نتیجه گرفت که هر دو پرسش‌نامه بهعنوان ابزاری کوتاه، این قابلیت را دارند که در حوزه‌های بالینی و پژوهشی بهمنظور غربالگری، تشخیص و پایش درمان افسردگی و اضطراب در جمعیت دانشجویی مورد استفاده قرار گیرند.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله افسردگی، اضطراب، روان سنجی، تحلیل عاملی، پایایی

عنوان انگلیسی Psychometricproperties of the Persian Version of the International Depression Questionnaire (IDQ) and the International Anxiety Questionnaire (IAQ) in students of Tehran Medical Sciences Universities
چکیده انگلیسی مقاله  
  Background and purpose: The latest 2022 edition of the International Classification of Diseases (ICD-11) includes updated descriptions and diagnostic rules for "depressive episodes" and " generalised anxiety disorder". The only self- assessment that is consistent with these disorders is the International Depression Questionnaire (IDQ) and the International Anxiety Questionnaire (IAQ). The aim of the present study was therefore to investigate the psychometric properties of the IDQ and the IAQ in Iran, focusing on the student population.
  Materials and methods: In the form of a descriptive study, 550 students of medical sciences universities in Tehran who were studying in 2023 were selected by convenience sampling and answered the research questions. To evaluate the reliability of these two questionnaires, two methods of internal consistency and test-retest were applied with an interval of two weeks. Their construct validity was assessed in the student sample using exploratory and confirmatory factor analysis.
  Results: According to the results, the Cronbach's alpha coefficient for the depression and anxiety questionnaires was 0.92 and 0.93 respectively and the intraclass correlation coefficient was 0.86 and 0.84respectively, which indicates a high internal consistency and retest reliability of the two questionnaires. The confirmatory factor analysis showed that all questions in both questionnaires are related to one factor.
  Conclusion: In general, it can be concluded that both questionnaires can be used as a brief measure in clinical and research settings for screening, diagnosingand monitoring the treatment of depression and anxiety in the student population.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Anxiety, Depression, Factor analysis, Psychometric, Reliability

نویسندگان مقاله شهاب یوسفی | Shahab Yousefi
MSc in Clinical Psychology, School of Behavioral Sciences and Mental Health (Tehran Institute of Psychiatry), Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روان پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران

پیمان مایلی | Peyman Mayeli
MSc in Clinical Psychology, School of Behavioral Sciences and Mental Health (Tehran Institute of Psychiatry), Iran University of Medical Sciences, Tehran, Iran
کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، دانشکده علوم رفتاری و سلامت روان (انستیتو روان پزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران، تهران، ایران


نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-16643-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی-کامل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات