این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران
، جلد ۳۳، شماره ۲، صفحات ۲۴۷-۲۵۸
عنوان فارسی
ویژگیهای روانسنجی نسخه بازنگری شده مقیاس خودکارآمدی مبتنی بر ذهنآگاهی (MSES-R) در دانشجویان
چکیده فارسی مقاله
سابقه
و هدف:
امروزه، با گسترش روزافزون مداخلات روانشناختی، سنجش ذهنآگاهی و ابعاد آن میتواند هدف ارزشمندی برای ارزیابی مداخلات این حیطه باشد. یکی از این ابزارها مقیاس خودکارآمدی مبتنی بر ذهنآگاهی است. هدف این مطالعه بررسی ویژگیهای روانسنجی (همگرایی، پایایی و تحلیل عاملی) نسخه بازنگری شده پرسشنامه خودکارآمدی مبتنی بر ذهنآگاهی (
MSES
-
R
) در جمعیت دانشجویان است.
مواد و روش
ها:
در مطالعه حاضر، با روش نمونهگیری دردسترس، 402 دانشجوی (میانگین 22 و انحراف استاندارد 2/2) دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تهران، ایران شرکت کردند که 173 نفر پسر و 229 نفر دختر بودند و پرسشنامههای خودکارآمدی مبتنی بر ذهنآگاهی، مقیاس عزتنفس و مقیاس شناختی- عاطفی ذهنآگاهی را تکمیل کردند. دادههای بهدست آمده با استفاده از نسخه بیستم
SPSS
و شانزدهم
AMOS
و با روش
های تحلیل عاملی تأییدی و اکتشافی، ضریب همبستگی پیرسون و آلفای کرونباخ تجزیه و تحلیل آماری شدند.
یافته
ها:
نتایج تحلیل عامل اکتشافی و سپس تأییدی نشان داد که ساختار 6 عاملی بهترین برازش است؛ بنابراین، تحلیل عاملی پرسشنامه شامل 6 بُعد (تنظیم هیجانی، متانت، تحمل فشار، روابط بینفردی، مهارتهای اجتماعی و مسئولیتپذیری) بود که آلفای کرونباخ به ترتیب، 0/855، 0/757،0/807، 0/674، 0/712 و 0/659 به دست آمد. پایایی آزمون- بازآزمون (2 هفته) برابر با 0/89بود. این ساختار 64 درصد از واریانس کل مقیاس را تببین کرد. همگرایی کل مقیاس با عزتنفس و مقیاس ذهنآگاهی شناختی- عاطفی به ترتیب، 0/57 و0/17 بود که در سطح 0/001 معنیدار بود.
استنتاج:
به نظر میرسد که مقیاس خودکارآمدی مبتنی بر ذهنآگاهی مقیاس مناسبی برای سنجش ابعاد ذهنآگاهی در جمعیت سالم دانشجویان در قالبی منسجم باشد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تحلیل عاملی، خودکارآمدی، ذهنآگاهی، دانشجو
عنوان انگلیسی
Psychometric Properties of the Revised Version of the Mindfulness-based Self-efficacy Scale in College Students
چکیده انگلیسی مقاله
Background and purpose:
Today, with the increasing development of psychological interventions, the assessment of mindfulness and its dimensions can be a valuable goal for evaluating interventions in this field. One of the tools made for this purpose is the mindfulness based self-efficacy scale. The present study aimed to assess the psychometric properties (convergent validity, reliability, and factor analysis) of the revised version of the Mindfulness-Based Self-Efficacy Scale (MSES-R) in the student population.
Materials and methods:
Using the convenience sampling method, a total of 402 students (with mean age= 22, SD=2.2) of Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran, including 173 males and 229 females, completed the MSES-R, Self-esteem scale, and Cognitive-affective mindfulness Scale. The obtained data were analyzed with SPSS and AMOS using confirmatory and exploratory factor analyses, Pearson correlation, and Cronbach's alpha.
Results:
Confirmatory and explanatory factor analysis suggested the fit of six subscales, namely
emotion regulation, equanimity, social skills, distress tolerance, responsibility, and interpersonal relationships,
and Cronbach's alpha coefficients were obtained at 0.85. 0.80, 0.75, 0.67, 0.71, and 0.65, respectively. Test-retest (two-week) reliability was 0.89. This model explained 64% of the total variance. Significant correlations (sig=0.001) were obtained between the scale and subscales with self-esteem (r=0.57) and the cognitive and emotional scale (r= 0.17), indicating the appropriate convergence validity of MESE-R.
Conclusion:
As evidenced by the obtained results, the Persian version of the MSES-R scale is a valid and reliable instrument for measuring mindfulness-based self-efficacy.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
factor structure, mindfulness, self-efficacy, students
نویسندگان مقاله
عباس مسجدی ارانی | Abbas Masjedi-Arani
Associate Professor, Department of Clinical Psychology, Taleghani Hospital Research Development Committee, School of Medicine, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشیار، گروه روانشناسی بالینی، کمیته گسترس تحقیقات بیمارستان طالقانی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
فاتح سهرابی | Fateh Sohrabi
PhD Student in Clinical Psychology, Taleghani Hospital Research Development Committee, School of Medicine, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
دانشجوی دکتری روانشناسی بالینی، گروه روانشناسی بالینی، کمیته گسترس تحقیقات بیمارستان طالقانی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
مریم بختیاری | Maryam Bakhtiari
Professor, Department of Clinical Psychology, Taleghani Hospital Research Development Committee, School of Medicine, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
استاد، گروه روانشناسی بالینی، کمیته گسترس تحقیقات بیمارستان طالقانی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
امیرسام کیانی مقدم | AmirSam Kianimoghadam
Assistant Professor, Department of Clinical Psychology, Taleghani Hospital Research Development Committee, School of Medicine, Shahid Beheshti University of Medical Sciences, Tehran, Iran
استادیار، گروه روانشناسی بالینی، کمیته گسترس تحقیقات بیمارستان طالقانی، دانشکده پزشکی، دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-12867-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی-کامل
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات