این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران، جلد ۳۳، شماره ۲، صفحات ۲۵۹-۲۶۸

عنوان فارسی معرفی مولتیفلد ایندکس(چند گانه): شاخص جدید علم سنجی
چکیده فارسی مقاله سابقه و هدف: شاخص‌های موجود علم‌سنجی دارای نقاط قوت و ضعف هستند. این پژوهش با هدف ارائه شاخص جدیدی از علم‌سنجی در ارزیابی بازده علمی پژوهشگران به نام شاخص  Multifold انجام شد.
مواد و روشها: این مطالعه درباره 96 پژوهشگر در دانشگاه علوم پزشکی مازندران که حداقل 2 مقاله در پایگاه Scopus و حداقل 1 استناد دریافتی به مقالات داشتند، انجام شد. برای گردآوری داده‌ها از چک‌لیستی که دربرگیرنده متغیرهای سن علمی افراد، جذر تعداد کل مقالات فرد و جمع ارجاعات به مقالات برتر بود، استفاده شد. برای تحلیل‌های آماری مانند آنالیز فاکتوریال، آزمون کایزر و کرویت بارتلت و ماتریس هم‌بستگی، از نرم‌افزار SPSS نسخه 22 استفاده شد. برای اثبات قابل اعتماد بودن Multifold index، از آزمون ویژگی عملکردی و سطح زیر منحنی راک استفاده شد و حساسیت‌سنجی انجام شد که قدرت پیش‌بینی 99 درصد و توان تشخیصی 0/7 استخراج شد.
یافتهها: در محاسبه شاخص Multifold index، بیش‌ترین وزن به H-index به میزان 0/238 تعلق دارد و میزان عددی که ارائه می‌دهد، منطقی است و همه جوانب فعالیت علمی فرد را می‌سنجد. این شاخص برای محققانی که شاخص H یکسان دارند، متفاوت است.
استنتاج: شاخص Multifold index به نوعی ارزیابی کیفی منجر می‌شود و همه جوانب فعالیت‌های علمی افراد را در نظر می‌گیرد. در ارزیابی‌ها، پیش‌بینی وضعیت علمی پژوهشگران و تدوین نقشه جامع علمی در کشور، می‌توان از آن بهره برد.
 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله مولتیفلدایندکس، شاخص H، شاخص O، خروجی علمی، شاخص علم‌سنجی، استناد

عنوان انگلیسی Presentation Multifold Index: New Scientometric Indicator
چکیده انگلیسی مقاله Background and purpose: Current scientometric indicators have some strengths and weaknesses. This study was conducted with the aim of developing a new scientometric index for the comprehensive scientific evaluation of researchers, the so-called multifold index.
Materials and methods: The study was conducted with 96 researchers from Mazandaran University of Medical Sciences with at least two articles in Scopus and at least one citation to the articles. A checklist was used that included variables, such as the scientific age of each individual, the square root of the total number of each article, the sum of references to top articles, the H-index, etc. Some statistical analyzes such as factor analysis, KMO test and Bartlett’s test for sphericity, correlation matrix and SPSS software version 22 were used. Test functional characteristics and area under the rock curve were used, and sensitization was performed, extracting 99% predictive power and diagnostic power (0.7).
Results: When calculating the multifold index, the H-index has the largest weight of 0.238, and the numerical value it provides is appropriate and measures all aspects of a person's scientific activity. This index is different for researchers who have the same H-index.
Conclusion: The Multifold Index leads to a qualitative assessment and takes into account all aspects of a person's scientific activity. It can be used for assessments, predictions about the scientific status of researchers, educational and research groups and for creating a comprehensive scientific map of the country.
 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Citation, H-index, Multifold index, O-index, Scientific output, Scientometric indicator

نویسندگان مقاله زهرا فروغی | Zahra Foroughi
PhD in Knowledge and Information Science, Health Sciences Research Center, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
دکتری تخصصی علم اطلاعات و دانش شناسی، مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران

حسن صیامیان | Hassan Siamian
Associate Professor, Department of Health Information Technology, School of Allied Medical Sciences and Health Sciences Research Center, Mazandaran University of Medical Sciences, Iran
دانشیار، گروه فناوری اطلاعات سلامت، دانشکده پیراپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران

صفیه طهماسبی لیمونی | Safiyeh Tahmasebi Limoni
Associate Professor, Department of Knowledge and Information Science, Babol Branch, Islamic Azad University, Babol, Iran.
دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران

میترا قیاسی | Mitra Ghiasi
Associate Professor, Department of Knowledge and Information Science, Babol Branch, Islamic Azad University, Babol, Iran.
دانشیار، گروه علم اطلاعات و دانش‌شناسی، واحد بابل، دانشگاه آزاد اسلامی، بابل، ایران

رضا علیزاده نوائی | Reza Alizadeh navaei
Gastrointestinal Cancer Research Center, Non-communicable diseases Institute, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
دانشیار، مرکز تحقیقات سرطان دستگاه گوارش، پژوهشکده بیماری‌های غیرواگیر، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران

علی اضغر نادی قرا | Ali asghar Nadi Ghara
PhD in Statistics, Health Sciences Research Center, Addiction Institute, Mazandaran University of Medical Sciences, Sari, Iran
دکترای آمار، مرکز تحقیقات علوم بهداشتی، پژوهشکده اعتیاد، دانشگاه علوم پزشکی مازندران، ساری، ایران


نشانی اینترنتی http://jmums.mazums.ac.ir/browse.php?a_code=A-10-5525-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده کتابداری و اطلاع رسانی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی-کامل
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات