زمینه و هدف: حساسیت اخلاقی از معضلات اخلاقی جلوگیری می کند از زطرفی خودپنداره اخلاقی از طریق انطباق با انتظارات دیگران ایجاد می شود. آموزش پرستاری فرصتی برای درونی سازی حساسیت اخلاقی و ارتقای خودپنداره اخلاقی فراهم می کند، لذا هدف پژوهش حساسیت و خودپنداره اخلاقی در دانشجویان پرستاری و عوامل مرتبط با آن بود. روش مطالعه: در یک مطالعه نیمه تجربی، کلیه دانشجویان سال آخر پرستاری انتخاب شدند. معیارهای ورود شامل دانشجویان کارشناسی و تمایل به شرکت در مطالعه بود. در جمع آوری دادها از پرسشنامه حساسیت اخلاقی لوتزن، خودپنداره اخلاقی لوتزن استفاده شد. دادهها با استفاده از نرمافزار SPSS، آزمونهای آماری توصیفی (درصد، میانگین ± انحراف معیار)، تی زوجی و تحلیل واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتهها: نتایج نشان داد که اکثر شرکتکنندگان (74.4%) زن، (76.9%) مجرد، (48.7%) 23 ساله و (76.9%) در کارگاههای اخلاق شرکت کردهاند. میانگین نمره حساسیت اخلاقی دانشجویان قبل از دوره کارورزی در سطح متوسط (61.5 درصد) و پس از آن به سطح بالاتر (76.4 درصد) ارتقا یافت. بین میانگین نمره حساسیت اخلاقی قبل و بعد از کارآموزی تفاوت معناداری وجود داشت در حالیکه این تفاوت برای میانگین نمره خودپنداره اخلاقی معنی دار نبود. تفاوت بین مفاهیم مطالعه با جنسیت و وضعیت تأهل و سن معنیدار نبود، اما با شرکت در کارگاه اخلاق تفاوت معنیداری داشت (0.02>p). تیجه گیری: حساسیت اخلاقی متاثر از شرکت در کارگاههای اخلاق است، بنابراین آموزش مستمر میتواند در بهبود آن مؤثر باشد.
Background and Objectives: Ethical sensitivity prevents moral dilemmas; moral self-concept develops via adaptation to others’ expectations. Nursing education provides an opportunity to internalize ethical sensitivity and improve moral self-concept so sensitivity and moral self-concept in nursing students and related factors assessed.
The mean score of students' ethical sensitivity before the internship was at an average level (61.5%) and after that was improved to a higher level(76.4%). There is a significant difference between the mean score of ethical sensitivity before and after the internship. While this difference was not significant for the mean score of moral self-concept. The difference between study concepts with gender and marital status and age weren’t significant, while with workshop participation was significant(p<0.02).