این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
جمعه 5 دی 1404
دانش حسابداری مالی
، جلد ۱۰، شماره ۳، صفحات ۱-۴۰
عنوان فارسی
استراتژی کسب و کار و سودآوری معاملات داخلی با تاکید بر تاثیر بیشاعتمادی مدیر
چکیده فارسی مقاله
هدف
: هدف این مطالعه بررسی تاثیر استراتژی کسب و کار بر سودآوری معاملات داخلی شرکت و همچنین بررسی اثر تعدیل کنندگی بیش اعتمادی مدیران بر این موضوع است.
روش:
در این پژوهش 74 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی دوره زمانی 1392-1398 مورد بررسی قرار گرفته است. برای آزمون فرضیه ها از روش مقایسه دو جامعه (شرکتهای تدافعی و شرکتهای تهاجمی) و از آزمونt (آزمون جمعی - رتبه ای ویلکاکسون) استفاده شد.
یافته
ها
: نتایج اصلی پژوهش نشان میدهد که سودآوری معاملات داخلی در شرکتهای تهاجمی بیشتر از شرکتهای تدافعی است ولی در شرکتهای با بیش اعتمادی مدیران، سودآوری معاملات داخلی در شرکتهای تدافعی بیشتر از شرکتهای تهاجمی است. آزمونهای اضافی نشان می دهند که رابطه استرانژی کسب و کار و سودآوری معاملات داخلی در فروش داخلی، معاملات داخلی توسط مردان (نسبت به زنان)، شرکتهای که مشمول ماده 141 قانون تجارت نیستند و تحت کنترل خانوادگی و دارای تحریفهای بااهمیت در گزارشگری و سطح بالای عدم تقارن اطلاعاتی میباشند، برجستهتر است.
نتیجه
گیری:
این پژوهش به طور تجربی نشان می دهد که استراتژی کسب و کار می تواند بر سودآوری معاملات داخلی مؤثر باشد و بیش اعتمادی مدیران نیز شاخصی موثر در تعدیل این رابطه است. درک تاثیر استراتژی کسب و کار بر سودآوری معاملات داخلی می تواند به سرمایه گذاران خارجی در تخصیص منابع به طور محتاطانه در میان شرکتهای با استراتژی کسب و کار متمایز، کمک کند.
دانش افزایی:
این مطالعه شواهد جالبی از تاثیر استراتژی کسب و کار بر سودآوری معاملات داخلی و همچنین اثر تعدیل کنندگی بیش اعتمادی مدیران به عنوان یکی از تورشهای رفتاری بر رابطه ی استراتژی کسب و کار و سودآوری معاملات داخلی ارایه می دهد. این موارد تاکنون مورد بررسی قرار نگرفته است و نتایج این بررسی، ادبیات نظری در این خصوص را توسعه میدهد. همچنین یافته ها میتواند در درک ویژگیهای شرکتهایی که در پی سودآوری از طریق معاملات داخلی میباشند و نیز برای کسانی که بهدنبال کاهش مزایای معاملات داخلی هستند (به عنوان مثال، قانونگذاران)، مفید واقع شود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
استراتژی کسب و کار، معاملات داخلی، بیش اعتمادی مدیران، مشکل نمایندگی، اطلاعات خصوصی،
عنوان انگلیسی
Business Strategy and Profitability of Internal Transactions with Emphasis on the Manager's Overconfidence Effect
چکیده انگلیسی مقاله
Purpose:
The purpose of this study is to investigate the impact of business strategy and profitability of the firm's internal transactions and also to investigate the moderating effect of managers' overconfidence on this relationship.
Method:
Bentley et al.'s (2013) combined scoring system has been used to determine the strategy of each firm. In this research, 74 of the firms listed on the Tehran Stock Exchange during the period 2014-2020 have been examined. To test the hypotheses, were used the test of comparing two independent societies (defensive firms and aggressive firms) and t-test (Wilcoxon rank-sum tests).
Results:
The main results of the study show that the profitability of internal transactions in offensive firms is higher than defensive firms, but in firms with overconfidence of managers, the profitability of internal transactions in defensive firms is higher than offensive firms. Additional tests show that the relationship between business strategy and the profitability of internal transactions is more pronounced in these cases: domestic sales, internal transactions by men (relative to women), firms that are not covered by Act 141 of the Commercial Code in Iran, and are under family control and have significant distortions in reporting and the high level of information asymmetry.
Conclusion:
This study empirically shows that business strategy can affect the profitability of internal transactions and managers' overconfidence is an effective indicator in adjusting this relationship. Understanding the impact of business strategy on the profitability of internal transactions can help foreign investors cautiously allocate resources among firms with a distinct business strategy.
Contribution:
This study provides interesting evidence of the impact of business strategy on the profitability of internal transactions as well as the moderating effect of managers' overconfidence as one of the behavioral biases on the relationship between business strategy and profitability of internal transactions. These cases have not been studied so far and the results of this study develop the theoretical literature in this regard.mThe findings can also be useful in understanding the characteristics of firms that seek profitability through internal transactions, and also useful for those seeking to reduce the benefits of internal transactions (e.g., legislators).
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
استراتژی کسب و کار, معاملات داخلی, بیش اعتمادی مدیران, مشکل نمایندگی, اطلاعات خصوصی
نویسندگان مقاله
مهدی مرادی |
عضو هیئت علمی گروه حسابداری، دانشکده علوم اداری و اقتصادی، دانشگاه فردوسی، مشهد، ایران
ابوالفضل سلیمانی |
کارشناسی ارشد حسابرسی، دانشکده مدیریت، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
اعظم پوریوسف |
عضو هیئت علمی گروه حسابداری، دانشگاه پیام نور، ایران
نشانی اینترنتی
https://jfak.journals.ikiu.ac.ir/article_2673_129d7d3a7b9a46d125fe1822b54fa950.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات