این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 1 دی 1404
Recherches en Langue et Litterature Françaises
، جلد ۱۰، شماره ۱۸، صفحات ۱۵-۳۲
عنوان فارسی
بررسی تئاتر آبسورد در نمایشنامه «چوب به دست های ورزیل» اثر غلامحسین ساعدی
چکیده فارسی مقاله
در این پژوهش تلاش شده تا جنبههای ادبی و نمایشی تئاتر ابسورد (تئاتر عبثنما) که توسط نمایشنامهنویسانی همچون بکت، یونسکو و ... در فرانسه پایهگذاری شده در نوشتار و نمایشنامه چوب به دستهای ورزیل اثر غلامحسین ساعدی، نمایشنامهنویس و یکی ازچهرههای شاخص تئاتر معاصر ایران، نشان داده شود. این پژوهش به طرح این مسئله میپردازد که مفاهیم این جریان دراماتیک قرن بیستم چگونه در نمایشنامه چوب به دستهای ورزیل تجلی یافته است. جهت پاسخ به این مسئله، مقاله حاضر عناصر ساختاری نمایشنامهنویسی سنتی مانند کنش، پرسناژ، فضا و زمان، و گفتمان به کار گرفته شده در این اثر را مورد بررسی قرار میدهد. حاصل این بررسی نشان میدهد که ساعدی نیز همانند نمایشنامهنویسان تئاتر ابسورد همه عناصر ساختاری نمایشنامهنویسی سنتی را نقض کرده و موقعیتهای متناقض و حتی تحیر برانگیز را پیش روی خواننده ایرانی به نمایش میگذارد و حرکتی نوین را در هنر نمایش ایران ایجاد میکند. تئاتر ساعدی که آینه نگرانیهای موجود در زمان خود است، نگرشی بدبینانه نسبت به هستی دارد. این تئاتر اضطرابهای نسلی را به نمایش میگذارد که پس از حوادث جنگ جهانی دوم خود را در مقابل اندوه عمیق اشغال (یا بهتر است بگوییم استعمار) میبیند و هیچ حقی حتی امیدواری را برای خود به رسمیت نمیشناسد. ساعدی در حالی که هرگونه گفتمان ایدئولوژیک و جهتدار مانند تئاتر متعهد (با تعریفی که سارتر از آن ارائه میدهد) را رد میکند، تصاویری عبث از وضعیت بشر را بر روی صحنه به نمایش میگذارد. از این رو، در تئاتر ساعدی ترس ناشی از بیمعنایی هستی و عدم انسجام جهان خالی از روح بشری، یعنی جهان «گرازها» در معرض دید خواننده قرار میگیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
، غلامحسین ساعدی، تئاتر پوچی، زبان دراماتیک، فضا- زمان، پرسوناژها، کنش، یونسکو، بکت،
عنوان انگلیسی
تئاتر آبسورد در نمایشنامه «چوب به دست های ورزیل» اثر غلامحسین ساعدی
چکیده انگلیسی مقاله
پژوهش تلاش شده تا جنبههای ادبی و نمایشی تئاتر ابسورد (تئاتر عبثنما) که توسط نمایشنامهنویسانی همچون بکت، یونسکو و ... در فرانسه پایهگذاری شده در نوشتار و نمایشنامه چوب به دستهای ورزیل اثر غلامحسین ساعدی، نمایشنامهنویس و یکی ازچهرههای شاخص تئاتر معاصر ایران، نشان داده شود. این پژوهش به طرح این مسئله میپردازد که مفاهیم این جریان دراماتیک قرن بیستم چگونه در نمایشنامه چوب به دستهای ورزیل تجلی یافته است. جهت پاسخ به این مسئله، مقاله حاضر عناصر ساختاری نمایشنامهنویسی سنتی مانند کنش، پرسناژ، فضا و زمان، و گفتمان به کار گرفته شده در این اثر را مورد بررسی قرار میدهد. حاصل این بررسی نشان میدهد که ساعدی نیز همانند نمایشنامهنویسان تئاتر ابسورد همه عناصر ساختاری نمایشنامهنویسی سنتی را نقض کرده و موقعیتهای متناقض و حتی تحیر برانگیز را پیش روی خواننده ایرانی به نمایش میگذارد و حرکتی نوین را در هنر نمایش ایران ایجاد میکند. تئاتر ساعدی که آینه نگرانیهای موجود در زمان خود است، نگرشی بدبینانه نسبت به هستی دارد. این تئاتر اضطرابهای نسلی را به نمایش میگذارد که پس از حوادث جنگ جهانی دوم خود را در مقابل اندوه عمیق اشغال (یا بهتر است بگوییم استعمار) میبیند و هیچ حقی حتی امیدواری را برای خود به رسمیت نمیشناسد. ساعدی در حالی که هرگونه گفتمان ایدئولوژیک و جهتدار مانند تئاتر متعهد (با تعریفی که سارتر از آن ارائه میدهد) را رد میکند، تصاویری عبث از وضعیت بشر را بر روی صحنه به نمایش میگذارد. از این رو، در تئاتر ساعدی ترس ناشی از بیمعنایی هستی و عدم انسجام جهان خالی از روح بشری، یعنی جهان «گرازها» در معرض دید خواننده قرار میگیرد.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
غلامحسین ساعدی, تئاتر پوچی, زبان دراماتیک, فضا- زمان, پرسوناژها, کنش, یونسکو, بکت
نویسندگان مقاله
Farideh Alavi |
Maître de conférences, Département de français, Université de Téhéran
Neda Mozaffari |
M.A. en littérature française, Université de Téhéran
نشانی اینترنتی
http://france.tabrizu.ac.ir/article_5929_b233b9181f6d2844e533ce56c288fb94.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fr
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات