این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
یکشنبه 23 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۲، شماره ۸، صفحات ۱-۱۲
عنوان فارسی
نقش واسطهای مقایسه اجتماعی در رابطه طرحوارههای ناسازگار اولیه با نگرشهای مربوط به تصویر بدنی دانشآموزان دختر مبتلا به چاقی
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر باهدف بررسی نقش میانجیگری مقایسه اجتماعی در رابطه میان طرحوارههای ناسازگار اولیه با تصویر بدنی دانشآموزان
دختر
چاق به انجام رسید. روش پژوهش توصیفی از نوع معادلات ساختاری است. جامعه پژوهش شامل کلیه دانشآموزان دختر چاق مقطع متوسطه اول در سال تحصیلی
۱۴۰۱
-
۱۴۰۰
بود
و ازاینبین
۲۰۸
نفر به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدند. در جمعآوری دادهها از پرسشنامههای
نگرش فرد در مورد بدن
(
MBSRQ
، کش و پروزنسکی،
۱۹۶۵
)، فرم کوتاه طرحوارههای ناسازگار اولیه یانگ (
YSQSF
، یانگ، 1999) و پرسشنامه مقایسه اجتماعی (
SCQ
، گیبونز و بانک، ۱۹۹۱
)
استفاده شد.
نتایج
نشان داد که
حوزههای
طرحوارهای
بریدگی طرد (001/0
P=
)، خودگردانی عملکرد مختل (027/0
P
=
)
، محدودیتهای مختل (001/0
P=
)،
دیگر جهتمندی (001/0
P=
)
به
جز
گوش به زنگی (946/0
P=
)
، بهصورت منفی و معنیدار بر مقایسه اجتماعی اثر مستقیم دارند
.
همچنین مقایسه اجتماعی (001/0
P=
) بهصورت منفی و معنیدار بر تصویر بدنی اثر مستقیم دارد و هر چهار حوزه
به جز
حوزه
گوش به زنگی با تصویر بدنی از طریق مقایسه اجتماعی ارتباط غیرمستقیم مثبت و معناداری دار
ند
(
05/0
P
<
).
اما مقایسه اجتماعی میان حوزه گوشبهزنگی با تصویر بدنی دانش آموزان دختر چاق نقش میانجیگری ایفا نمیکند (
05/0
P
>
). بنابراین
مقایسه اجتماعی میان حوزههای بریدگی طرد، خودگردانی عملکرد مختل، محدودیت های مختل، دیگر جهت مندی با تصویر بدنی دانش آموزان دختر چاق نقش میانجیگری ایفا میکند. نتایج
نشان داد مدل پیشنهادی پژوهش از برازش مطلوب برخوردار بود.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تصویر بدنی، طرحواره های ناسازگار اولیه، مقایسه اجتماعی.
عنوان انگلیسی
The mediating role of social comparison in relation to early maladaptive schemas with attitudes related to body image of female students with obesity
چکیده انگلیسی مقاله
This study aimed to determine the mediating role of social comparison about early maladaptive schemas with the body image of female students with obesity. The research method is a description of structural equations. The statistical population of this study consisted of all female high school students with obesity in Tehran from 1401-1400, among 208 people selected as a sample by the purposive sampling method. Data collection tools included The Multidimensional Body-Self Relations Questionnaire (MBRSQ, Cash & Pruzinsky, 1965), the Schema Questionnaire Short form (YSQSF, Young, 1999), the social comparison Questionnaire (SCQ, Gibbons & Bunck, 1991). The results showed that the schematic domains of disconnection and rejection (P=0.001), Impaired autonomy and performance (P=0.027), impaired limits (P=0.001), other-directedness (P=0.001) have a negative and significant direct effect on social comparison, except for the excessive vigilance (P=0.946). Also, social comparison (P=0.001) has a direct effect on body image in a negative and significant way, And all four domains, except the excessive vigilance, have a positive and significant indirect relationship with body image through social comparison (P<0.05). However, the social comparison between the domain of excessive vigilance and with body image of obese female students doesn’t play a mediating role (P>0.05). Consequently, the social comparison between the domains of disconnection and rejection, Impaired autonomy and performance, impaired limits, and other-directedness with the body image of obese female students plays a mediating role. the results showed that the proposed research model had a good fit.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
body image, early maladaptive schemas, social comparison.
نویسندگان مقاله
رضا پورحسین | Reza Pourhosein
Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran.
دانشیار روان شناسی، گروه روان شناسی، دانشکدۀ گروه روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
مسعود غلامعلی لواسانی | Masoud Gholamali Lavasani
Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran.
دانشیار روان شناسی، گروه روان شناسی، دانشکدۀ گروه روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
فاطمه پیرمحمدی | Fatemeh Pirmohammadi
MA in Clinical Psychology, Faculty of Psychology and Education, University of Tehran, Tehran, Iran.
کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی، دانشکدۀ گروه روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-8385-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی عمومی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات