این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 22 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۲، شماره ۸، صفحات ۱۳-۲۲
عنوان فارسی
اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی_ هیجانی بر خودتنظیمی و بازشناسی هیجان کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی
چکیده فارسی مقاله
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مهارتهای اجتماعی_ هیجانی بر خودتنظیمی و بازشناسی هیجان کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی
بود. روش پژوهش نیمهآزمایشی ﺑﺎ ﻃﺮح ﭘﻴﺶآزﻣﻮن
_
ﭘﺲآزﻣﻮن و ﮔـﺮوه
ﻛﻨﺘﺮل بود. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان پسر دارای اختلال ناراسایی توجه/ بیشفعالی پایه پنجم و ششم ابتدایی شهر تهران در سال تحصیلی 1398
–
1399بود.
حجم نمونه پژوهش شامل 30 کودک پسر بود که به روش نمونه گیری دردسترس انتخاب شدند و به شیوه تصادفی در دو گروه گمارده شدند (هر گروه 15 نفر). ابزار پژوهش شامل
پرسشنامه خودتنظیمی (
SRQ
)
بوفارد
و همکاران (1995) و آزمون بازشناسی هیجان چهره
(
FART
)
اکمن (1976)
بود. گروه گواه مداخلهای دریافت نکرد
،
اما گروه آزمایش پژوهش مداخله
مهارتهای اجتماعی_ هیجانی
را در طول 12 جلسه دریافت کرد.
برای تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس چندمتغیری استفاده شد.
یافتهها
نشان داد که با کنترل پیشآزمون بین میانگین پسآزمون خودتنظیمی شناختی،
خودتنظیمی فراشناختی و
بازشناسی هیجان در دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معنادری در سطح 01/0 وجود داشت
.
نتایج نشان داد که
آموزش مهارت اجتماعی - هیجانی
، احتمالا درمان کارآمدی برای درمان خودتنظیمی و بازشناسی هیجان در کودکان دارای اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی
است.
کلیدواژههای فارسی مقاله
اختلال نارسایی توجه/ بیش فعالی، بازشناسی هیجان خودتنظیمی، کودکان، مهارتهای اجتماعی_ هیجانی.
عنوان انگلیسی
The effectiveness of social-emotional skills training on self-regulation and emotion recognition of children with attention deficit/hyperactivity disorder
چکیده انگلیسی مقاله
The purpose of this study was to determine the effectiveness of social-emotional skills training on self-regulation and emotional recognition of children with attention-deficit/hyperactivity disorder. The research method was semi-experimental with a pre-test-post-test design and a control group. The statistical population included all male students with attention-deficit/hyperactivity disorder in the fifth and sixth grades of Tehran in the academic year of
2020-2021
.
The sample size of the research included 30 male children who were selected by available sampling method and randomly assigned to two groups (15 people in each group). The research tool included the self-regulation questionnaire (SRQ) of Bouffard et al. (1995) and the
Facial Affect Recognition Task (FART) of Ekman (1976)
.
The control group did not receive any intervention, but the research experimental group received social-emotional skills intervention during 12 sessions. Multivariate covariance analysis was used to analyze the data. The findings showed that with pre-test control, there was a significant difference between the post-test average of cognitive self-regulation, meta-cognitive self-regulation, and emotion recognition in the two experimental and control groups at the level of 0.01. The results showed that social-emotional skill training is probably an effective treatment for self-regulation and emotion recognition in children with attention-deficit/hyperactivity disorder.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
attention deficit/hyperactivity disorder, emotion recognition, children, self-regulation, social-emotional skills.
نویسندگان مقاله
زهره جاویدمهر | Zohre Javidmehr
Master's degree, Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Educational Sciences and Psychology, Allameh Tabatabai University, Tehran, Iran.
کارشناسی ارشد، روان شناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران.
حمید علیزاده | Hamid Alizadeh
Professor, Department of Psychology and Education of Exceptional Children, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
استاد گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
محمد عسگری | Mohammad Asgari
Associate Professor, Department of Assessment and Measuring, Faculty of Psychology and Educational Sciences, Allameh Tabataba'i University, Tehran, Iran.
دانشیار گروه سنجش و اندازهگیری، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-9799-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات