این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۱۲، شماره ۸، صفحات ۳۵-۴۴

عنوان فارسی بررسی ویژگی‌های روان‌سنجی نسخه فارسی مقیاس غربالگری ارزیابی خطر رفتار اجتماعی، تحصیلی و هیجانی
چکیده فارسی مقاله این پژوهش با هدف اعتباریابی نسخه فارسی مقیاس غربالگری ارزیابی خطر رفتار اجتماعی، تحصیلی و هیجانی- فرم رتبه­بندی (SAEBRS-TRS) انجام شد. پژوهش حاضر توصیفی و از نوع اعتباریابی بود. جامعه آماری پژوهش دانش­آموزان دختر پایه ششم مشغول به تحصیل شهر شیراز در سال تحصیلی 1401-1402 و معلمان این دانش­آموزان بودند. حجم نمونه تعداد 233 نفر دانش­آموز و 16 معلم بود که از طریق نمونه‌گیری تصادفی خوشه­ای چند مرحله­ای انتخاب شدند. داده­ها با نرم‌افزار SPSS (نسخه 25) و AMOS (نسخه 24) تحلیل شدند. پایایی مقیاس کل و خرده مقیاس­ها با استفاده از ضرایب آلفای کرونباخ (بین 75/0 تا 89/0) و تنصیف اسپیرمن-براون (بین 71/0 تا 80/0) مورد تأیید قرار گرفت. بررسی­های مربوط به روایی محتوا، سازه، همگرا و واگرا مؤید روایی ابزار مذکور بود. یافته­های حاصل از تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که این مقیاس دارای سه خرده مقیاس رفتار اجتماعی (5 گویه)، رفتار تحصیلی (6 گویه) و رفتار هیجانی (7 گویه) است و ساختار 18 گویه‌ای در دانش­آموزان ایرانی برازش قابل قبولی با داده­ها دارد و شاخص‌های نیکویی برازش را تایید می­کنند و می‌توان به عنوان یک ابزار معتبر برای غربالگری دانش­آموزان در معرض خطر مشکلات سلامت روانی مورد استفاده قرار گیرد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سلامت روان، شناسایی بهنگام، مشکلات رفتاری‌هیجانی، غربالگری عمومی.

عنوان انگلیسی Investigating the Psychometric Characteristics of the Persian version of the Social, Academic, and Emotional Behavior Risk Screener Scale (SAEBRS-TRS)
چکیده انگلیسی مقاله This study aimed to validate the psychometric properties of the Persian version of the Social, Academic, and Emotional Behavior Risk Screener–Teacher Rating Scale (SAEBRS-TRS). The present study was descriptive and validation-type. The statistical population of the research was elementary female students in 6 grades studying in Shiraz in the academic years 2022-2023. The sample size was 233 students and 16 teachers who were selected through multistage random sampling. Data were analyzed with SPSS (version 22) and AMOS (version 24) software. The reliability of the scale and subscales was verified by both Cronbach's alpha (.75-.89) and Spearman-Brown methods (.71-.80). Investigations related to the validity of the content, structure, convergent and divergent of the also confirmed the validity of the said tool. The findings of the confirmatory factor analysis showed that this scale has Three factors and the 18-item structure of the SAEBRS-TRS in Iranian students has an acceptable fit with the data and the goodness of fit indicators confirm it and can be used as a valid tool for screening students at risk of mental health problems.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Mental Health, Early Identification, Emotional and Behavioral problems, Universal Screening.

نویسندگان مقاله خدیجه جعفرنژاد | Khadije Jafarnezhad
Ph.D Student of education psychology, Department of psychology, Faculty of Education and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.
دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.

منیجه شهنی ییلاق | Manijeh Shehniyailagh
Professor, Department of psychology, Faculty Of Education and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.
استاد، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان­شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.

عسگر آتش افروز | Askar Atashafrouz
Assistant Professor, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.
استادیار، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان­شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.

مرتضی امیدیان | Morteza Omidian
Associate Professor, Department of Psychology, Faculty of Education and Psychology, Shahid Chamran University of Ahvaz, Ahvaz, Iran.
دانشیار، گروه روانشناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان­شناسی، دانشگاه شهید چمران اهواز، اهواز، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-108-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانسنجی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات