این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۱۲، شماره ۸، صفحات ۵۷-۶۴

عنوان فارسی مقایسه دشواری تنظیم هیجان و تحمل پریشانی در دانشجویان با علائم افسردگی و غیرافسردگی
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف مقایسه دشواری تنظیم هیجان و تحمل پریشانی در دانشجویان با علائم افسرده و غیرافسرده انجام شد. پژوهش حاضر از نوع توصیفی-مقایسه­ای بود. جامعه آماری پژوهش دانشجویان دانشگاه لرستان در سال تحصیلی 1401-1400 بودند که تعداد 384 نفر با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شدند. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه افسردگی بک- ویرایش دوم (BDI-II) بک و همکاران (1996)، مقیاس دشواری تنظیم هیجان (DERS) گرتز و رومر (2004) و پرسشنامه تحمل پریشانی (DTS) سیمونز و گاهر (2008) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیره و تحلیل واریانس یک طرفه انجام شد. نتایج تحلیل واریانس نشان داد بین دو گروه دانشجویان با علائم افسرده و غیرافسرده در تمام مولفه­های دشواری تنظیم هیجان (عدم پذیرش هیجان­های منفی، دشواری در انجام رفتارهای هدفمند، دشواری در مهار رفتارهای تکانشی، دستیابی محدود به راهبردهای اثربخش تنظیم هیجان، فقدان آگاهی هیجانی و فقدان شفافیت هیجانی) و تحمل پریشانی (تحمل، ارزیابی، جذب و تنظیم) تفاوت معنادار وجود دارد (01/0>P). بر اساس یافته­های این پژوهش، توانمندی دانشجویان در تحمل پریشانی و راهبردهای تنظیم هیجان می­تواند با کاهش افسردگی در آنها همراه باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله افسردگی، تحمل پریشانی، دشواری تنظیم هیجان.

عنوان انگلیسی Comparing the difficulty in emotion regulation and distress tolerance in students with depressed and non-depressed symptoms
چکیده انگلیسی مقاله The present study was conducted to compare the difficulty in emotion regulation and distress tolerance in students with depressed and non-depressed symptoms. This study was a descriptive-comparative. The statistical population of the research consisted of all the students of Lorestan University in the academic year 2021 -2022, and 384 people were selected by the purposeful sampling method. To collect data Beck Depression Inventory-II (BDI-II) Beck et al. (1996) Difficulties in Emotion Regulation Scale (DERS) Gratz & Roemer (2004) and Distress Tolerance Scale (DTS) Simons & Gaher (2008) were used. Data analysis was done using multivariate analysis of variance and one-way analysis of variance. The results of variance analysis showed that there are significant differences between the two groups of students with depressed and non-depressed symptoms in all the components of the difficulty in emotion regulation (nonacceptance of negative emotions, difficulties engaging in goal-directed behaviors, difficulties controlling impulsive behaviors, limited access to effective emotion regulation strategies, lack of emotional awareness and lack of emotional clarity) and distress tolerance (tolerance, appraisal, absorption, and regulation) (P<0/01). Based on the findings of this research, students' ability to tolerate distress and emotion regulation strategies can be associated with reducing depression in them.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Depression, Distress Tolerance, Difficulty in Emotion Regulation.

نویسندگان مقاله خدیجه فولادوند | Khadijeh Fooladvand
Assistant Professor, Department Of Psychology, Faculty Of Education And Psychology, University Of Lorestan, Khorramabad, Iran.
استادیار، گروه روان­شناسی، دانشکدۀ علوم تربیتی و روان­شناسی، دانشگاه لرستان، خرم ­آباد، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-5059-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی بالینی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات