این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۱۲، شماره ۸، صفحات ۶۵-۷۴

عنوان فارسی رابطه‌ی افکار تکرارشونده‌ی منفی و اضطراب اجتماعی نوجوانان: نقش میانجی آمیختگی شناختی و اجتناب تجربه‌گرایانه
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی آمیختگی شناختی و اجتناب تجربه‌گرایانه در رابطه‌ی افکار تکرارشونده منفی و اضطراب اجتماعی در نوجوانان انجام گرفت. روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه نوجوانان شهر تبریز بوده که در سال تحصیلی 1401-1402 مشغول تحصیل بودند که  ۲۸۰ نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شدند. داده‌ها با استفاده از مقیاس اضطراب اجتماعی (SPIN) کهور و همکاران (۲۰۰۰)، نسخه کوتاه پرسشنامه‌ی افکار تکرارشونده (RTQ) ایوی و همکاران (۲۰۱۰)، پرسشنامه‌ی باورپذیری افکار و احساسات اضطرابی (BAFT) هرز برگ و همکاران (۲۰۱۱) و پرسشنامه‌ی پذیرش و عمل (AAQ-II) باند و همکاران (۲۰۱۱) گردآوری شدند. داده‌ها با استفاده از تحلیل معادلات ساختاری تجزیه‌ و تحلیل شد. نتایج نشان داد افکار تکرارشونده منفی بر اجتناب تجربی و اضطراب اجتماعی اثر مستقیم و مثبت دارد (۰۱/۰p<). همچنین اثر مستقیم اجتناب تجربی بر اضطراب اجتماعی نیز مثبت و معنی­دار است (05/۰p<)؛ با این حال اثر مستقیم افکار تکرارشونده منفی بر آمیختگی شناختی و اثر مستقیم آمیختگی شناختی بر اضطراب اجتماعی معنی‌دار نیست (۰۵/۰p>). از طرفی اثر غیرمستقیم افکار تکرارشونده منفی بر اضطراب اجتماعی به‌واسطه اجتناب تجربی مثبت و معنی‌دار است (۰۵/۰p<)؛ در حالی‌که اثر غیرمستقیم افکار تکرارشونده منفی بر اضطراب اجتماعی به‌واسطه آمیختگی شناختی معنی‌دار نیست (۰۵/۰p>). بنابراین چنین استنباط می­شود که اجتناب تجربی نقش میانجی در رابطه افکار تکرارشونده منفی و اضطراب اجتماعی دارد، اما آمیختگی شناختی قادر نیست رابطه افکار تکرارشونده منفی و اضطراب اجتماعی را میانجی‌گری کند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آمیختگی شناختی، اجتناب تجربه‌گرایانه، اضطراب اجتماعی، افکار تکرارشونده منفی، نوجوانان.

عنوان انگلیسی The relationship between repetitive negative thoughts and social anxiety in adolescents: the mediating role of cognitive fusion and experiential avoidance
چکیده انگلیسی مقاله The present study was conducted to investigate the mediating role of cognitive fusion and experiential avoidance in the relationship between negative repetitive thoughts and social anxiety in adolescents. The method of the current research was descriptive-correlational. The statistical population includes all teenagers in Tabriz who were studying in the academic year 1401-1402, and 280 people were selected by the available sampling method. The data were collected using the Social Anxiety Scale (SPIN) by Kehor et al. (2000), and the short version of the Repetitive Thoughts Questionnaire (RTQ) by Ivey et al. Acceptance and Action (AAQ-II) by Band et al. (2011) were compiled. Data were analyzed using structural equation analysis. The results showed that negative recurring thoughts have a direct and positive effect on experiential avoidance and social anxiety (p<0.01). Also, the direct effect of experimental avoidance on social anxiety is positive and significant (p<0.05); However, the direct effect of negative repetitive thoughts on cognitive fusion and the direct effect of cognitive fusion on social anxiety is not significant (p>0.05). On the other hand, the indirect effect of negative repetitive thoughts on social anxiety through experiential avoidance is positive and significant (p<0.05); While the indirect effect of negative repetitive thoughts on social anxiety due to cognitive fusion is not significant (p>0.05). Therefore, it is concluded that experiential avoidance plays a mediating role in the relationship between negative repetitive thoughts and social anxiety, but cognitive fusion cannot mediate the relationship between negative repetitive thoughts and social anxiety.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله cognitive fusion, experiential avoidance, social anxiety, negative repetitive thoughts, adolescents.

نویسندگان مقاله منصور بیرامی | Mansor Bayrami
Full professor, Department of Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
استاد تمام، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه تبریز. تبریز. ایران.

نگار قدیمی باویل علیائی | Negar Ghadimi Bavil Olyayi
M.A of clinical Child & Adolescent Psychology. Department of Psychology, University of Tabriz, Tabriz, Iran.
کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی کودک و نوجوان، گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی. دانشگاه تبریز. تبریز . ایران.

هانیه پاکروان | Hanie Pakravan
Ph.D. Student of psychology, Department of Psychology, Urmia University, Urmia, Iran.
دانشجوی دکتری روانشناسی، گروه روانشناسی، دانشگاه ارومیه، ارومیه، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-6019-4&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی بالینی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات