این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
دوشنبه 24 آذر 1404
رویش روانشناسی
، جلد ۱۲، شماره ۸، صفحات ۱۲۹-۱۳۸
عنوان فارسی
اثربخشی بسته آموزشی اخلاق تحصیلی بر درگیری و شیفتگی تحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطه
چکیده فارسی مقاله
پژوهش حاضر باهدف تعیین اثربخشی بسته آموزشی اخلاق تحصیلی بر درگیری و شیفتگی تحصیلی دانشآموزان مقطع متوسطه
انجام گرفت. روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل بود.
جامعۀ آماری این پژوهش شامل دانشآموزان دوره متوسطه شهر
سنندج
در سال تحصیلی 1400 -1399 بودند که از بین آنها با روش نمونهگیری هدفمند تعداد 60 نفر انتخاب و سپس بهصورت تصادفی در دو گروه 30 نفری آزمایش و گواه گمارده شدند
. برنامه آموزش اخلاق تحصیلی هر هفته یک جلسه 90 دقیقهای در مورد گروه آزمایش اجرا شد. برای گردآوری داده از پرسشنامه درگیری تحصیلی (زرنگ، 1391،
EEQ
) و شیفتگی تحصیلی (مارتین و جکسون، 2008،
FSS
) استفاده شد. دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیری تجزیه و تحلیل شدند.
یافته
های پژوهش نشان داد که با کنترل اثر پیش آزمون بین میانگین پس آزمون درگیری و شیفتگی تحصیلی در دو گروه آزمایش و کنترل تفاوت معناداری در سطح
001/0
P
<
وجود داشت. از یافتههای فوق میتوان نتیجه گرفت آموزش اخلاق تحصیلی بر افزایش درگیری و شیفتگی تحصیلی دانشآموزان موثر است. با
توجه
به
نتایج
پژوهش
پیشنهاد میشود معلمان و دست اندرکاران حوزه آموزش در برنامههای آموزشی با به کارگیری آموزش اخلاق تحصیلی، درگیری و شیفتگی تحصیلی دانشآموزان را بهبود بخشند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
آموزش اخلاق تحصیلی، درگیری تحصیلی، شیفتگی تحصیلی.
عنوان انگلیسی
The Effectiveness of Academic Ethics Package on Educational Engagement and Academic Flow of High School Students
چکیده انگلیسی مقاله
This study aimed to determine the effectiveness of the academic ethics package on educational engagement and the academic flow of high school students. The research method was a quasi-experimental pretest-posttest with a control group
.
The statistical population of this study was the high school students in Sanandaj in the academic year 2020-2021, from which 60 people were selected by purposive sampling method and then randomly assigned to two groups of 30 experimental and Control Groups. The Academic Ethics program was implemented for the experimental group for a 90-minute session every week. educational engagement (Zerang 2012- EEQ) and academic flow (Martin, Jackson, 2008-
FSS) were used to collect data. Data were analyzed using multivariate analysis of covariance. The results of the analysis showed that by controlling the pre-test effect, there is a significant difference between the post-test average of educational engagement and academic flow in the two test and control groups at the P<0.001 level. From the above findings, it can be concluded that academic ethics education is effective in increasing students' educational engagement and academic flow. According to the results of the research, it is suggested that teachers and practitioners in the field of education improve students' academic engagement and academic flow by applying academic ethics in educational programs.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
Academic Ethics Package, Educational Engagement, Academic Flow.
نویسندگان مقاله
خسرو شکیباراد | Khosro Shakiba rad
PhD. Student in Psychology, Department Of Psychology, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran.
دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاداسلامی، سنندج، ایران.
هوشنگ جدیدی | Hooshang Jadidi
Assistant Professor, Department Of Psychology, Sanandaj Branch, Islamic Azad University, Sanandaj, Iran.
استادیار، گروه روانشناسی، واحد سنندج، دانشگاه آزاداسلامی، سنندج، ایران.
علی تقوائی نیا | Ali Taghvaei Nia
Associate Professor, Department Of Psychology, Yasuj University, Yasuj , Iran.
دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه یاسوج، یاسوج، ایران.
ذکرالله مروتی | Zekrollah Morovati
Associate Professor, Department Of Psychology, Zanjan University, Zanjan, Iran.
دانشیار، گروه روانشناسی، دانشگاه زنجان، زنجان، ایران.
نشانی اینترنتی
http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-8092-3&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده
پژوهشی
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات