این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۱۲، شماره ۸، صفحات ۱۳۹-۱۴۸

عنوان فارسی روایی تشخیصی نسخه پنجم مقیاس هوشی وکسلر کودکان در دانش‌آموزان با اختلال نقص‌توجه شهرستان‌های تهران
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف تعیین روایی تشخیصی نسخه پنجم مقیاس هوشی وکسلر کودکان در دانشآموزان با اختلال نقص­توجه شهرستان‌های استان تهران انجام شد. روش پژوهش حاضر روش‌ شناختی از نوع روان‌سنجی بود. جامعه آماری شامل تمامی دانش‌‌‌‌آموزان پایه اول، دوم و سوم شهرستان‌‌های استان تهران در سال تحصیلی 1402-1401 بودند که با تشخیص نقص توجه در مراکز  مشاوره و روانشناسی این شهرستان‌ها تحت مداخله آموزشی- درمانی قرار داشتند. گروه نمونه پژوهش شامل 120 دانش‌‌آموز با نقص توجه بود که با روش نمونه‌‌گیری غیرتصادفی بصورت هدفمند وارد مطالعه شدند. ابزار پژوهش شامل نسخه پنجم مقیاس هوشی وکسلر کودکان (2015، WISC-V) بود. داده‌های جمع‌‌آوری شده با استفاده از شاخص‌های آمار توصیفی (شاخص‌های گرایش مرکزی و شاخص‌های پراکندگی) و روش نمودار پراکنش (روش دیویس) و روش فاصله اطمینان جهت بررسی روایی تشخیصی استفاده شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که تمامی آزمون­های مقیاس­های حافظه فعال و سرعت پردازش دارای روایی تشخیصی می‌باشند. بنابراین، در نسخه پنجم مقیاس هوشی وکسلر کودکان آزمون‌های حافظه فعال و سرعت پردازش می­توانند دانش­ آموزان با اختلال نقص­توجه را از دانش­‌آموزان هنجاری تشخیص دهد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله روایی تشخیصی، نسخه پنجم مقیاس­ هوشی وکسلر، کودکان، دانش ­آموزان، نقص­ توجه.

عنوان انگلیسی Diagnostic validity of the fifth version of the Wechsler intelligence scale children in students with attention deficit disorder in Tehran cities
چکیده انگلیسی مقاله The present study aims to determine the diagnostic validity of the fifth version of the Wechsler Children's Intelligence Scale in students with attention deficit disorder in Tehran cities. The method of the current research is methodological it is psychometric. The statistical population included all the students in first, second, and third grades of the cities of Tehran province in the academic year of 1401-1402, who were under educational-therapeutic intervention in counseling and psychology centers of these cities as students with attention deficit. The research sample group included 120 students with attention deficits in the study with a non-random sampling method. The Wechsler Intelligence Scale for Children-Fifth Edition (2015, WISC-V) was the research instrument. The data collected using descriptive statistics indices (central tendency indices and dispersion indices) scatter diagram method (Davis method) and confidence interval method were used to check the diagnostic validity. The research findings showed that all tests of "Working memory" and "processing speed" scales have diagnostic validity. Therefore, tests of " Working memory" and "processing speed" scales can distinguish students with attention deficit disorder from normal students.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله diagnostic validity, Fifth Edition of the Wechsler Intelligence Scale, Children, students, attention deficit.

نویسندگان مقاله مهنوش بداغی | Mehnoosh Bodaghi
PhD Student, Department of Psychology, Borujerd Branch, Islamic Azad University, Borujerd, Iran.
دانشجوی دکتری، گروه روانشناسی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران.

کامبیز کامکاری | Kambiz Kamkari
Associate Professor, Department of Psychology and Education of Exceptional Children, Islamshahr Branch, Islamic Azad University, Islamshahr, Iran.
دانشیار، گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی، واحد اسلامشهر، دانشگاه آزاد اسلامی، اسلامشهر، ایران.

سارا ساعدی | Sara Saedi
Assistant Professor, Department of Psychology, Borujerd Branch, Islamic Azad University, Borujerd, Iran.
استادیار، گروه روان‌شناسی، واحد بروجرد، دانشگاه آزاد اسلامی، بروجرد، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-10237-1&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانسنجی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات