این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
رویش روانشناسی، جلد ۱۲، شماره ۸، صفحات ۱۷۱-۱۸۰

عنوان فارسی مدل علّی رابطه جو عاطفی خانواده و مشکلات رفتاری کودکان پیش‌دبستانی با میانجی‌گری حمایت اجتماعی
چکیده فارسی مقاله پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش میانجی حمایت اجتماعی در رابطه جو عاطفی خانواده و مشکلات رفتاری کودکان پیش دبستانی انجام شد. روش پژوهش توصیفی_همبستگی به روش مدلیابی معادلات ساختاری بود. جامعه‌ی آماری شامل کودکان ۴ تا ۶ سال و کودکان پیش‌دبستانی ساکن شهر تهران در سال ۱۴۰۰ بود که تعداد ۳۵۸ کودک به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب شد. به‌منظور جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه‌های جو عاطفی خانواده  (BEFCQ، هیل برن، 1964)، پرسشنامه چندبعدی حمایت اجتماعی ادراک شده  (MSPSS، زیمت و همکاران، 1988) و مشکلات رفتاری کودکان پیش‌دبستانی (شهیم و یوسفی، 1378)، استفاده شد. جهت تجزیه‌­و­تحلیل داده‌ها از آزمون همبستگی پیرسون و مدل معادلات ساختاری استفاده شد. یافته‌ها نشان داد که جو عاطفی خانواده بر مشکلات رفتاری کودکان اثر مستقیم (3/0-= β و 05/0 P≤)، حمایت اجتماعی بر مشکلات رفتاری کودکان اثر مستقیم ( 3/0-= β و 05/0 P≤) و جو عاطفی خانواده از طریق نقش میانجی حمایت اجتماعی بر مشکلات رفتاری کودکان اثر غیرمستقیم (132/0- و 001/0P=) داشت؛ بنابراین جو عاطفی خانواده و حمایت اجتماعی اثر بسزایی در روند مشکلات رفتاری کودکان دارند. این یافته‌ها برای روان‌شناسان، مشاوران مدرسه، مربیان و والدینی که با کودکان پیش‌دبستانی در ارتباط‌اند، کاربرد عملی دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله جو عاطفی خانواده، حمایت اجتماعی، کودکان پیش دبستانی، مشکلات رفتاری.

عنوان انگلیسی A Causal Model of the Family Emotional Climate and behavioral problems of Preschool Children with the Mediation of Social Support
چکیده انگلیسی مقاله The present study was conducted to determine the mediating role of social support in the relationship between Family Emotional Climate and the behavioral problems of preschool children. The research method was descriptive-correlation based on structural equation modeling. This research was applied in terms of purpose and correlational in terms of methodology. The statistical population included children aged 4 to 6 and preschool children living in Tehran in 2021, of which 358 children were selected by convenience sampling. To collect data, the Berne Family Emotional Climate Questionnaire (BEFCQ, Hillburn, 1964), the Multidimensional Scale of Perceived Social Support (MSPSS, Zimmet et al., 1988), and behavioral problems of preschool children (Shahim and Yousefi, 2018) were used. To analyze the data, Pearson's correlation test and structural equation model and SPSS-V22 and PLS-V3 Smart software were used. The findings showed that the emotional atmosphere of the family has a direct effect on children's behavioral problems (β=-0.3 and P≤0.05), and social support has a direct effect on children's behavioral problems (β=-0.3 and P≤0.05). The emotional climate of the family had an indirect effect on children's behavioral problems through the mediating role of social support (β = -0.132 and P = 0.001); Therefore, the emotional atmosphere of the family and social support have a significant effect on the process of children's behavioral problems. These findings have practical applications for psychologists, school counselors, educators, and parents who are in contact with preschool children.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله Family Emotional Climate, Social Support, Preschool Children, Behavioral Problems.

نویسندگان مقاله پروین کمالی تبریزی | Parvin Kamali Tabrizi
Master of Educational Psychology, Department of Psychology, Rahman Institute of Higher Education, Ramsar, Iran.
کارشناس ارشد روانشناسی تربیتی، گروه روانشناسی، مؤسسه آموزش عالی رحمان، رامسر، ایران.

معصومه ملکی پیربازاری | Masoume Maleki Pirbazari
Assistant Professor, Psychology Department, Rahman Institute of Higher Education, Ramsar, Iran.
استادیار، گروه روانشناسی، مؤسسه آموزش عالی رحمان، رامسر، ایران.

میلاد سبزه آرای لنگرودی | Milad SabzehAra Langaroudi
Assistant Professor, Psychology Department, Rahman Institute of Higher Education, Ramsar, Iran.
استادیار، گروه روانشناسی، مؤسسه آموزش عالی رحمان، رامسر، ایران.


نشانی اینترنتی http://frooyesh.ir/browse.php?a_code=A-10-6704-2&slc_lang=fa&sid=1
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده روانشناسی تربیتی
نوع مقاله منتشر شده پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات